Stapeling zorgkosten en werk voor chronisch zieken nog steeds groot probleem

De begroting van Volksgezondheid voor 2020 heeft te weinig oog voor de problemen waarmee chronisch zieken kampen op het werk.

Veel zieke mensen hebben moeite om hun werk goed te doen. En werkgevers hebben vaak geen idee welke mogelijkheden er zijn om mensen met een aandoening beter te ondersteunen om hen aan het werk te houden. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die bespreekt eind oktober de begroting.

Aandacht voor inkomenspositie

In de brief vraagt de federatie opnieuw aandacht voor de inkomenspositie van mensen met een chronische ziekte of een beperking. Zij hebben vaak veel bijkomende kosten als gevolg van hun ziekte. Bovendien stapelen de extra kosten zich op. Mensen betalen soms duizenden euro’s per jaar aan extra kosten. De Patiëntenfederatie wil dat de minister van VWS concreet in kaart brengt tegen welke kosten mensen aanlopen. En dat hij aangeeft wat hij daar aan kan doen.

Ten slotte vraagt de federatie aandacht voor de invloed van verzekerden op het zorginkoopproces door zorgverzekeraars. Volgens de Patiëntenfederatie kunnen de ervaringen van verzekerden beter worden gebruikt bij de zorginkoop.