Vergeet cliënt en bewoner niet bij verpleeghuisplannen

Cliënten en (toekomstige) bewoners van verpleeghuizen moeten altijd betrokken worden bij plannen om iets te doen aan het tekort aan verpleeghuisplekken. Het gaat dan niet alleen om meer bedden, maar ook om plannen om mensen langer thuis te laten wonen en andere initiatieven. En dat betrekken gebeurt nu soms incidenteel, maar het is geen normale zaak, terwijl het dat wel moet zijn.

Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland, KBO-PCOB, het Landelijk overleg cliëntenraden, Mantelzorg Nederland en Ieder(in) aan de Tweede Kamer. Die praat woensdag met minister De Jonge over tekorten aan verpleeghuisbedden.

Betrek cliënt bij planmaking

Uit de brief spreekt de angst dat er nu overal in het land plannetjes worden gemaakt om meer bedden te vinden, of andere oplossingen, maar dat daarbij het belang en de (woon)wensen van (toekomstige) bewoners uit het oog worden verloren. De briefschrijvers vragen de Tweede Kamer of die er bij de minister op wil aandringen om cliënten vanaf het begin bij de planmaking te betrekken.

Onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland wees eerder uit dat een op de drie mensen die naar een verpleeghuis gaat niet terechtkan in het verpleeghuis van zijn of haar voorkeur. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit van leven in deze zo belangrijke laatste levensfase van mensen, concludeert de Patiëntenfederatie.