Presentatie telebegeleiding tijdens e-healthweek

De vierde e-healthweek ging afgelopen maandag van start in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Patiëntenfederatie Nederland is hoofdpartner van dit evenement. Het doel van deze manifestatieweek is zoveel mogelijk mensen met e-Health in contact te brengen.

Tot en met zaterdag 1 februari 2020 organiseren zorginstellingen, gemeenten en andere organisaties op meer dan 200 plaatsen in Nederland bijeenkomsten voor patiënten en zorgverleners. Zo kunnen zij ontdekken wat er technologisch mogelijk is en - vooral - hoe zij nieuwe mogelijkheden kunnen gebruiken.

Vliegwiel

Eén van die technologische mogelijkheden is telebegeleiding bij hartfalen. Tijdens de openingsmanifestatie in Scheveningen informeerde Patiëntenfederatie Nederland namens de Vliegwiel-coalitie congresbezoekers over telebegeleiding.

Bij telebegeleiding meten mensen thuis hun medische gegevens en geven zij deze door aan de arts of verpleegkundige. Ook krijgen de gebruikers hiervan meer kennis over hun aandoening. Hierdoor hoeven ze minder vaak naar het ziekenhuis. De Vliegwiel-coalitie zet zich er dan ook voor in dat meer zorgaanbieders hiervan gebruik maken.

Omdat financiering voor telebegeleiding lastig te regelen is, deelden deelnemers aan de Vliegwiel-workshop ‘Business case maken’ ideeën met elkaar over de zakelijke kant van telebegeleiding. Hierdoor moeten voor zorgaanbieders belangrijke drempels voor een start met telebegeleiding zijn weggenomen.

"Gewoon doen"

Minister Bruno Bruins opende de e-healthweek tijdens de Openingsmanifestie. Hij spoorde alle organisaties aan niet langer op hun handen te blijven zitten, maar te starten. Van ‘hoe dan’ naar ‘doe dan’, is zijn motto.

Verder brak Bruins een lans voor eenheid van taal bij digitale gegevensuitwisseling. Hij sprak uit zo snel mogelijk miljoenen mensen toegang te willen geven tot hun persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Hij nam hiermee een voorschot op de wet Digitale Gegevensuitwisseling die de minister nog dit jaar door het parlement wil krijgen.

E-healthweek

Veel Nederlanders weten nog niet voldoende wat e-health voor hen kan betekenen. Samen met onze partners brengt de e-healthweek zoveel mogelijk mensen met e-health in contact. De e-healthweek is een campagne voor het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van digitale ondersteuning in de zorg.

Logo e-healthweek