Wens patiënt is leidend bij keuze hulpmiddel

De zorgvraag van de patiënt moet zwaar wegen bij de keuze van een hulpmiddel. Dus niet de prijs die de zorgverzekeraar kan bedingen, maar de wens van de patiënt staat centraal. Dat is afgesproken tussen patiënten, verzekeraars, leveranciers, zorgverleners en andere betrokkenen.

Patiëntenfederatie Nederland is blij met de afspraken die zijn vastgelegd in het kwaliteitskader hulpmiddelenzorg. Directeur Dianda Veldman: “Wij hebben er hard aan getrokken om dit voor elkaar te krijgen. Patiënten klagen al lang dat er te weinig keuzemogelijkheden zijn voor hulpmiddelen. In dit kader is nu afgesproken dat de patiënt altijd ruime keuze moet hebben.”

Iemand met een zware lichamelijke baan zal een andere zorgvraag hebben dan iemand die de hele dag op kantoor zit. Bovendien wordt in de toekomst ook gekeken naar het gewone dagelijkse leven. Sport iemand? Heeft hij of zij kinderen? Dat kan van invloed zijn op het hulpmiddel dat nodig is.

De partijen hebben vastgelegd dat de patiënt een hulpmiddel moet kunnen krijgen dat past bij zijn behoeften. Het Zorginstituut ziet toe op de naleving van de afspraken. Bij een geschil kan worden teruggegrepen op deze afspraken.

Naast het algemene kwaliteitskader zijn ook afspraken gemaakt over hulpmiddelenzorg bij stoma, continentie en diabetes. Later kunnen nog meer afspraken worden gemaakt over andere hulpmiddelen.

Lees over het Kwaliteitskader Generieke Hulpmiddelen van Zorginstituut Nederland.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!