Zorg nodig in coronatijd? Neem altijd contact op met je huisarts of je vaste zorgverlener

Het is belangrijk dat mensen met gezondheidsklachten altijd contact opnemen met de huisarts of de vaste zorgverlener, ook in coronatijd. Met deze boodschap publiceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag de informatiekaart ‘Zorg nodig in coronatijd?’. Daarin wordt geschetst wat je kan doen als je klachten hebt, als je een afspraak of verwijzing hebt of als je zorg is uitgesteld.

Minister voor Medische Zorg en Sport Tamara Van Ark: “Veel mensen in Nederland maken zich zorgen dat hun behandeling wordt uitgesteld of dat ze niet meer geholpen worden als zij zorg nodig hebben. Daarom is het goed mensen te informeren over wat er momenteel wel en niet mogelijk is in de zorg. Wat er ook gebeurt in coronatijd, dus ook nu tijdens de lockdown, we benadrukken dat mensen met gezondheidsklachten altijd contact moeten opnemen met de huisarts of hun vaste zorgverlener als ze nieuwe gezondheidsklachten hebben of als hun bestaande klachten ernstiger worden. We willen natuurlijk niet dat gezondheidsklachten verergeren. Iets wat nu klein lijkt kan over een jaar misschien groter geworden zijn.”

De huisarts of de vaste zorgverlener kan samen met de patiënt bepalen wat nodig en mogelijk is. Gelukkig kan er nog heel veel en zijn er ook meer mogelijkheden van behandelen op afstand, zoals via beeldbellen. Helaas moeten patiënten wel vaker langer wachten. En soms is er alleen verder van huis, bijvoorbeeld in een ander ziekenhuis, een mogelijkheid om behandeld te worden.

De informatiekaart is tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit, Patiëntenfederatie Nederland, MIND, Landelijke Huisartsenvereniging, Federatie Medisch Specialisten, V&VN en Zorgverzekeraars Nederland.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!