Zorgverzekeraars moeten toestemming patiënt bij inzage in dossier gewoon regelen

Zorgverzekeraars moeten onderling gewoon regelen dat ze een patiënt altijd vooraf om toestemming vragen als ze in zijn dossier willen kijken. Daar is geen regeling van de politiek voor nodig. “Ik zou zeggen: regel het gewoon netjes”, zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland.

Veldman reageert op het besluit van de Tweede Kamer die deze week bepaalde dat zorgverzekeraars patiënten achteraf moeten informeren als ze voor een fraude-onderzoek in een dossier hebben gekeken.

Patiëntenfederatie Nederland vindt dat volstrekt onvoldoende. Directeur Veldman: “Patiënten willen graag meewerken aan fraudebestrijding. Geef ze dan ook de kans. Ik roep zorgverzekeraars op dit samen met ons goed te regelen. Zo moeilijk kan het niet zijn. Je belt de patiënt gewoon van tevoren op. En klaar is Kees.”

Zie ook Patiënten zeggen: 'Verzekeraar moet melden dat hij in een dossier wil kijken.'