Ga naar main content
  • Digitale zorg

'Medireva maakt omgaan met een stoma makkelijker'

Begin main content

Hannie vertelt over:

Hannie heeft al jaren een stoma. De MediReva app helpt haar om snel en makkelijk producten voor haar stoma te bestellen. Dit is een grote vooruitgang in vergelijking met vroeger.

Wie is Hannie?

‘Ik kreeg 42 jaar geleden een stoma omdat ik de ziekte colitis ulcerosa heb. Deze stoma is een permanente Ileostoma op de dunne darm. Sinds mijn elfde heb ik al colitis ulcerosa. Maar op mijn 22e kreeg ik een stoma door een uit de hand gelopen voedselvergiftiging. Dat was het laatste redmiddel.

In mijn puberteit lag ik veel in het ziekenhuis. Mijn colitis ulcerosa-klachten zijn na de aanleg van het stoma gelukkig nihil. Maar als stomadrager moet ik goed opletten op wat ik eet en drink. Je verliest namelijk veel vocht en zouten. Dat merk ik omdat ik snel moe en duizelig wordt. Ik doe in principe alles.

Al met al heb ik goed leren leven met mijn stoma. Het eerste jaar moet je er echt mee leren omgaan en het een plek geven in je leven. Dat gaat met vallen en opstaan. Ik probeer er het beste van te maken. De ongemakken van een onverwachte lekkage liggen altijd op de loer. Maar gaandeweg leer je wanneer zoiets gebeurt en dan kun je erop inspelen. En uiteraard speelt voeding een grote rol. 

MediReva review

Als stomadrager heb je je hulpmiddelen elke dag nodig. Die krijg je mee van je stomaverpleegkundige in het ziekenhuis. Maar je moet ook weer nieuwe middelen bestellen. Daarom kijk ik iedere maand wat ik nodig heb en dat geef ik aan in de app. Zoals plakken, zakjes en gaasjes.

De app onthoudt wat je bestelt.

- Hannie (heeft een stoma)

De app onthoudt wat je bestelt. De betaling loopt direct via mijn zorgverzekeraar. Vroeger ging het bestellen van hulpmiddelen per telefoon, maar via de app is natuurlijk veel makkelijker en sneller. En als een product niet op voorraad is, dan krijg ik via de Medireva app een telefoontje of e-mail en zoeken ze naar een ander product of oplossing.’ 

Tips van Hannie

  • De Stomavereniging
    De Stomavereniging heeft een hele duidelijke website met veel informatie. En ze zijn actief via social media zoals Facebook en Twitter. Ook kun je via de Stomavereniging in contact komen met lotgenoten. In de coronatijd organiseerden ze ook digitale bijeenkomsten. Lotgenotencontact via Zoom met maximaal 8 personen, dit is heel laagdrempelig.
  • Eenvoudigheid
    Let goed op of de app gebruiksvriendelijk is. Anders kost het meer tijd dan het oplevert. Een app zou zo simpel mogelijk moeten zijn, een Jip en Janneke app.

Kom in contact

Wil jij in contact komen met lotgenoten?
Dat kan via de patiëntenorganisatie de Stomavereniging.

Bezoek de Stomavereniging of telefonisch bereikbaar op 030 – 634 39 10 van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00.

Ook jouw ervaring delen?

Wil jij graag vertellen over jouw ervaring met een app of website? Dat kan!