Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Alleen patiënt bepaalt of medisch dossier mag worden ingezien

Alleen patiënt bepaalt of medisch dossier mag worden ingezien

 

Patiënten moeten inzage in hun medisch dossier door de zorgverzekeraar kunnen weigeren. Ook als het gaat om fraudeonderzoek. Er zijn genoeg manieren voor een zorgverzekeraar om fraude te onderzoeken, zonder dat dit direct moet door in het medisch dossier te kijken.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland. De Tweede Kamer vergadert vandaag over inzage in het dossier. Een meerderheid van de Kamer wil met minister Schippers dat zorgverzekeraars patiënten achteraf informeren dat ze in hun dossier hebben gekeken. Voor de Patiëntenfederatie gaat dat niet ver genoeg.

CindyDigi“Wij hebben onderzoek gedaan waaruit blijkt dat patiënten vooraf willen worden geïnformeerd. En ze willen het recht krijgen om inzage te weigeren. Patiënten werken graag mee aan fraudeonderzoek, maar dat hoeft niet per se te gaan door inzage in het dossier. Een verzekeraar kan de patiënt ook gewoon een briefje sturen en vragen of het klopt dat hij in twee dagen tijd veertig keer fysiotherapie had. Daar heb je geen dossier voor nodig”. Zegt Dianda Veldman.

De Patiëntenfederatie vindt informeren achteraf niet ver genoeg gaan. Veldman: “Patiënten geven in ons onderzoek aan dat ze betrokken willen worden bij fraudebestrijding. Geef ze dan ook die kans en die verantwoordelijkheid. Neem de patiënt serieus.”

Dianda Veldman: “Wij zijn niet bang dat fraudeonderzoek dan niet meer kan. Er is geen patiënt die het met een zorgverlener op een akkoord gooit om de verzekeraar te flessen. En als die er wel zou zijn, dan zie je dat ook niet aan het dossier, want dan staat daar gewoon in dat er inderdaad veertig keer fysio was. Er is dus geen enkele steekhoudende reden om de patiënt niet vooraf om toestemming te vragen. We hebben dit al eerder geroepen, maar kennelijk is die boodschap niet aangekomen in Den Haag. Dus nu nog maar een keer.”

> Bekijk hier het Skipr-bericht van september 2015
> Zie ook Verzekeraar moet melden dat hij in een dossier wil kijken

 

In de media

De ochtend op 4 - Dianda Veldman over o.a. Dementie
NPO-Radio4, 22 oktober

Persoonsgegevens arts op Zorgkaart niet in strijd met AVG
Medisch Contact, 21 oktober

Gesprekswijzer biedt reumapatiënten houvast tijdens afspraken
Gezondheidsplein.nl, 18 oktober

Patiëntenorganisaties eisen landelijke aanpak problemen hulpmiddelen 
Skipr, 18 oktober

Personeel HMC Westeinde staakt: 'Er wordt niet geluisterd, dus landelijke actie volgt'
Omroep West, 17 oktober  

Landelijke ziekenhuisstaking op 20 november, minimaal helft van alle ziekenhuizen doet naar verwachting mee
De Gooi- en Eemlander, 17 oktober

Kennisagenda ‘Onderzoek voor en door patiënten’ ontwikkeld 
ZorgKrant, 17 oktober

Patiëntenfederatie sombert niet over staking
Skipr, 17 oktober

Patiëntenfederatie wil dat verzekerden meer invloed krijgen
Skipr, 16 oktober

Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten
ZorgKrant, 16 oktober

Steeds meer mensen laten met een ketting zien: reanimeer mij alsjeblieft niet
RTL-Nieuws, 12 oktober

Torenhoge en onverwachte tandartskosten: dit kan je als patiënt er tegen doen
De Stentor, 12 oktober 

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september