Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Geef meer informatie bij palliatieve sedatie

Geef meer informatie bij palliatieve sedatie

 

Bij palliatieve sedatie verlaagt de arts met medicijnen het bewustzijn bij mensen in de stervensfase. Het doel is om klachten zoals pijn, benauwdheid of angst te bestrijden en zo het lijden te verlichten. 
Patiënten en hun naasten hebben behoefte aan veel informatie hierover, wat er gaat gebeuren en hoe. 
Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder achthonderd mensen die in de afgelopen vijf jaar met palliatieve sedatie van een naaste te maken hebben gehad.

InfoArtsPatientklNabestaanden zijn doorgaans erg tevreden over het handelen van de zorgverleners bij de palliatieve sedatie. Ze willen graag korte lijnen met de zorgverleners en niet al te veel wisselingen van wie aan het bed komt. Ook willen mensen veel informatie over wat er precies gebeurt tijdens de palliatieve sedatie. Naasten zitten met vragen als: Hoe lang duurt het stervensproces, welke complicaties kunnen optreden, kan de patiënt nog wakker worden en wat is het verschil met euthanasie? Het sterven mag niet te lang duren als het proces eenmaal is ingezet.

Nabestaanden geven aan dat ze soms schrikken als de patiënt wakker wordt, hallucineert of uitdroogt. Ze willen duidelijke en eerlijke informatie hierover, net als over schuimvorming en benauwdheid gedurende het sterven.

Het is in bijna de helft van de gevallen de huisarts die besluit om over te gaan tot palliatieve sedatie. Meestal is de patiënt gewoon thuis. Gemiddeld duurt het een tot drie dagen voor de patiënt overlijdt. Hoe langer het duurt, hoe minder positief mensen zijn.

Patiëntenfederatie Nederland onderstreept het belang van duidelijke informatie voor patiënten en hun naasten. Er moet een vast aanspreekpunt komen voor de naasten tijdens het stervensproces en er moeten heldere afspraken zijn over het gebruik van medicijnen. Ook moet er meer aandacht komen voor de nabestaanden na het overlijden, bijvoorbeeld door standaard te evalueren hoe het is gegaan en wat de nabestaanden daarvan vonden.

> Bekijk hier de rapportage van dit onderzoek 

In de media

De ochtend op 4 - Dianda Veldman over o.a. Dementie
NPO-Radio4, 22 oktober

Persoonsgegevens arts op Zorgkaart niet in strijd met AVG
Medisch Contact, 21 oktober

Gesprekswijzer biedt reumapatiënten houvast tijdens afspraken
Gezondheidsplein.nl, 18 oktober

Patiëntenorganisaties eisen landelijke aanpak problemen hulpmiddelen 
Skipr, 18 oktober

Personeel HMC Westeinde staakt: 'Er wordt niet geluisterd, dus landelijke actie volgt'
Omroep West, 17 oktober  

Landelijke ziekenhuisstaking op 20 november, minimaal helft van alle ziekenhuizen doet naar verwachting mee
De Gooi- en Eemlander, 17 oktober

Kennisagenda ‘Onderzoek voor en door patiënten’ ontwikkeld 
ZorgKrant, 17 oktober

Patiëntenfederatie sombert niet over staking
Skipr, 17 oktober

Patiëntenfederatie wil dat verzekerden meer invloed krijgen
Skipr, 16 oktober

Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten
ZorgKrant, 16 oktober

Steeds meer mensen laten met een ketting zien: reanimeer mij alsjeblieft niet
RTL-Nieuws, 12 oktober

Torenhoge en onverwachte tandartskosten: dit kan je als patiënt er tegen doen
De Stentor, 12 oktober 

Divers pleidooi voor betere, snellere uitwisseling en bescherming data
ICT&Health, 10 oktober

Patiëntenfederatie: Uitwisseling gegevens acute zorg moet beter 
ICT & Health, 3 oktober

Bruins: Geen wettelijke verankering Patiëntgeheim nodig 
ICT & Health, 3 oktober

Spoedzorg in gevaar door gebrekkige gegevensuitwisseling 
ZorgKrant, 2 oktober

Slimme technologie voor betere communicatie tussen zorgverlener en oudere
ICT&Health, 25 september

Eerste ziekenhuizen gestart met geverifieerde beoordelingen op ZorgkaartNederland via BeterDichtbij
Emerce, 24 september

Slechte communicatie zorgverleners

Zorgkrant, 24 september

'Europa moet zelf medicijnen produceren'

BNR, 23 september