Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

Maak een landelijk mobiliteitsnet

 

Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. In zo’n netwerk werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd of vervangen. Alleen met een bundeling van initiatieven kan 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar een gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossing in heel Nederland gegarandeerd worden.

Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland op basis van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Het onderzoek vond plaats in overleg met patiëntenorganisaties en Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Man in rolstoel mobiliteitsnet

Te lang wachten

Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel. Deze groep is het minst tevreden. Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat. De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel. Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is. Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties. De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel. Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.

Het kan beter

Patiëntenfederatie Nederland constateert dat het onderzoek aantoont dat er nog teveel mis gaat in de hulpmiddelensector. Mensen hebben recht op een bij hen passend hulpmiddel. En ze moeten erop kunnen rekenen dat een ander passend hulpmiddel beschikbaar is waanneer hun eigen middel wordt gerepareerd of tijdelijk niet leverbaar is. Tijdige levering, onderhoud en reparaties moeten altijd gegarandeerd zijn, vindt de Patiëntenfederatie. En dan maakt het niet uit wie verantwoordelijk is voor levering en of onderhoud. Mensen gaan voor systemen; dat betekent dat in de praktijk eerst het probleem moet worden verholpen en dat pas daarna wordt gekeken wie de rekening krijgt. Een landelijk dekkend mobiliteitsnet kan daarvoor een oplossing zijn.

Eerst helpen, dan praten over de kosten

De Patiëntenfederatie vindt dat er in ieder geval voor mobiliteitshulpmiddelen een flinke slag gemaakt moet worden om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen van aanbieders, leveranciers, gemeenten en reparateurs, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd. Het kan niet zo zijn dat een inwoner van Groningen die in Zeeland strandt met een rolstoel moet wachten tot de leverancier vanuit Groningen komt opdagen. Inzet moet zijn dat mensen snel weer op weg worden geholpen. Mensen vallen nu nog te vaak tussen de wal en het schip, domweg omdat de regels niet op elkaar aansluiten. De Patiëntenfederatie vindt dat in zo’n geval de regels moeten wijken voor de noodhulp. Samenwerkende partijen moeten afspraken maken wie in een dergelijk geval gemachtigd is om de knopen door te hakken.

Hulpmiddel vergroot kwaliteit van leven

Voor veel mensen met een aandoening zijn hulpmiddelen belangrijk in het dagelijks leven. Zij vergroten de kwaliteit van leven. In het algemeen zijn gebruikers redelijk tevreden over hun hulpmiddel. Zij geven in het onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland een gemiddeld cijfer tussen de zeven en een kleine acht op een schaal van tien. Dat is maar goed ook, want zonder een hulpmiddel kunnen mensen erg veel last ondervinden van hun aandoening of beperking. Een goed werkend hulpmiddel kan die hinder beperken.

Maatwerk

Maar dan moet dat hulpmiddel wel maatwerk zijn en beschikbaar zijn als het nodig is.En dat laatste blijkt lang niet altijd het geval. Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers in een op de drie gevallen te weinig keuzevrijheid hebben voor een hulpmiddel. Ook missen ze uitleg over mogelijkheden en alternatieven. En de gevolgen zijn groot voor mensen die te maken hebben met een niet of niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel. Zij kunnen soms letterlijk de straat niet meer op, kunnen niet naar school of werk en missen contacten buiten de deur.

> Bekijk hier de complete rapportage van het onderzoek

 

In de media

Mensen met een beperking participeren minder in de maatschappij
ZorgKrant, 5 december

Nieuw digitaal informatiepunt voor chronisch zieken 
Telegraaf, 4 december

De ochtend van 4 met Dianda over vallen door ouderen 
Radio4, 4 december

Frankelandgroep in top10 Patiëntenfederatie 
Schiedam24.nl, 3 december  

Deventer Ziekenhuis een van de best gewaardeerde ziekenhuizen van Nederland 
RTV Oost, 3 december

SKB ‘beste ziekenhuis’ in ZorgkaartNederland Top 2019 
De Gelderlander, 3 december

De #Top2019 en #10jaarZorgkaartNL in nog veel meer lokale media
Bekijk hier de link

Informatie over palliatieve sedatie moet sneller
ZorgKrant, 27 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
RTL-Nieuws, 26 november

Geld verdienen met sporten: verzekeraar geeft geld terug als je beweegt
Bright.nl, 26 november

Thuisarts.nl biedt info over vermoeidheid bij kanker 
ICT&Health, 19 november

Lichaamsmateriaal meestal zonder toestemming gebruikt 
Skipr, 18 november

Delen medische data voor meeste patiënten geen punt 
Medisch Contact, 18 november

UMC deelt patiëntendata om zorg te verbeteren 
Radar, 18 november

Met keuzehulp een weloverwogen beslissing voor verpleeghuis maken 
Nationale Zorggids, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Leeuwarden Courant, 18 november

'Delen medische data voor meesten geen punt'
Nederlands Dagblad, 18 november

Parel voor zingeving in de palliatieve zorg voor project UMCG
Dagblad van het Noorden, 15 november

Nog veel mensen ontevreden over afhandeling klachten 
Zorgkrant, 8 november

Overstappen van zorgverzekering: hoe bespaar je maximaal? 
RTLZ, 8 november

Zorgverzekering 2020 kiezen? Let dan op deze 2 valkuilen bij de duurdere restitutiepolis 
Business Insider, 8 november