Pak nu door met digitale zorg

De coronacrisis heeft met zich meegebracht dat veel zorgverleners (digitale) zorg op afstand zijn gaan bieden. Een grote groep zorgaanbieders en gebruikers is met digitale zorg in de slag gegaan en ziet de voordelen ervan. Nu de ergste crisis voorbij lijkt moeten we met zijn allen vasthouden aan verdergaande digitalisering van de zorg. We moet nu doorpakken en niet terugkeren naar het oude.

Dat is de strekking van een brief van Patiëntenfederatie Nederland aan de Tweede Kamer. Die spreekt volgende week over medische zorg. In de brief benadrukt de Patiëntenfederatie opnieuw dat zij vindt dat besluiten over veranderingen in het zorglandschap altijd in overleg met gebruikers van die zorg tot stand moeten komen. “Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat bij grote veranderingen altijd ruimte gemaakt wordt voor inspraak, zowel door de bewoners van een regio als door belanghebbende patiënten(verenigingen).”

Digitale alternatieven

In de brief pleit de Patiëntenfederatie voor hybride huisartsenpraktijken en ziekenhuizen. “Hybride betekent een combinatie van zorg op afstand en zorg op de locatie van de zorgverlener. Dat betekent dat zij voor hun zorg en dienstverlening standaard digitale alternatieven aanbieden. Zo kunnen patiënten voor het contact met hun zorgverlener voortaan kiezen uit verschillende kanalen: (beeld)bellen, mailen, of zelf langskomen. Niet alleen voor het contact zijn digitale oplossingen: echte telebegeleiding van patiënten bestaat uit meer. Zorgverleners kunnen patiënten op afstand volgen en patiënten krijgen zelf handvatten om aan hun eigen gezondheid te werken. De toegang tot de huisarts verbetert met draagvlak onder patiënten en patiënten hoeven alleen nog naar het ziekenhuis als dat echt nodig is. Wij noemen dat de juiste zorg op de juiste plek en op het juiste moment.

Landelijke regie

Tegelijk pleit de Patiëntenfederatie voor landelijk regie in de zorg en goede samenwerking tussen zorgverleners in de regio. “De coronacrisis haalde het beste naar boven in zorgaanbieders op het gebied van samenwerking. Voor wie in Brabant geen plek was, was wel een bed beschikbaar in andere delen van het land. Ook in de wijkverpleging werd in een aantal regio’s goed samengewerkt rondom de zorg voor coronapatiënten. Door landelijke regie kreeg elke coronapatiënt de zorg die nodig was. Deze combinatie van landelijke regie en (regionale) samenwerking tussen zorgaanbieders zien wij als een positieve ontwikkeling, waarvan wij vinden dat die moet worden voortgezet. Zo kan de overheid in samenspraak met veldpartijen definiëren wat de noodzakelijke zorginfrastructuur moet zijn en geven zorgaanbieders daaraan vorm in (regionale) samenwerkingsverbanden. Op kortere termijn is meer inzet op samenwerking en regie vanuit de overheid nodig”, aldus de brief.