Reactie op bericht NVZ en NFU dat ziekenhuizen stoppen met keurmerken

Vandaag berichten de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra (NFU) over hun voornemen om te stoppen met (patiënt)keurmerken in de medisch-specialistische zorg.

Patiëntenfederatie Nederland vindt het ook belangrijk de administratieve lasten terug te dringen maar het wettelijke recht op informatie over kwaliteit van zorg blijft belangrijk voor patiënten. En zoals de NVZ en NFU ook schrijven, hebben keurmerken de afgelopen jaren ziekenhuizen gestimuleerd om de kwaliteit en de informatievoorziening verder te verbeteren.

Feiten over patiëntkeurmerken

De patiëntkeurmerken zijn een klein deel van de keurmerken in de medisch-specialistische zorg. De afgelopen jaren bestonden ongeveer 20 patiëntkeurmerken. Van die keurmerken zijn er 10 reeds gestopt door de betreffende patiëntenvereniging. De genoemde doelstelling om het aantal keurmerken met 50% te reduceren is door patiëntenorganisaties dus al gehaald. De resterende patiëntkeurmerken kosten een ziekenhuis dat ze allemaal heeft ongeveer 12.000 euro per jaar. De helft van de resterende keurmerken wordt overigens toegekend zonder aanvullende administratieve lasten voor ziekenhuizen.

Slim organiseren

De behoefte aan kwaliteitsinformatie vanuit ziekenhuizen en organisaties rond de ziekenhuizen is de afgelopen decennia gegroeid. Er kwamen ziekenhuiskeurmerken, wetenschappelijke registraties en registratieafspraken met veldpartijen. Maar ook voor onderzoek wordt veel geregistreerd. Informatie kan slimmer geregistreerd worden waardoor zorgverleners dezelfde gegevens ook beter kunnen gebruiken voor verschillende doelen. De Patiëntenfederatie roept de NVZ en NFU daarom op daar hun energie in te steken.

De Patiëntenfederatie is blij te lezen dat ziekenhuizen zich ook in de toekomst zullen blijven inzetten samen met patiëntenverenigingen, voor verbetering van de kwaliteit van zorg en informatievoorziening. De Patiëntenfederatie is altijd bereid daarover het gesprek aan te gaan.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!