Spoedzorg kan beter en patiëntvriendelijker

Spoedzorg bij huisartsenpost en spoedeisende hulp moet beter worden afgestemd op de beleving van de patiënt. Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert later deze week over ambulancezorg en acute zorg.

“Mensen verwachten dat waar zij zich ook melden, hun spoedvraag wordt begrepen en op de juiste wijze, juiste plaats en met deskundigheid wordt omgezet in actie”, aldus de brief.

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat 1 op de 5 mensen bij spoedzorg een verkeerd advies krijgt. En meer dan de helft van de mensen bij wie het bijna niet goed ging, zegt dat alleen door eigen ingrijpen werd voorkomen dat het mis ging met de zorg. De brief constateert dat het tijd wordt dat alle afspraken die er in de sector zijn gemaakt over kwaliteitsverbetering van de spoedzorg nu snel moeten worden nagekomen.

Ten slotte vraagt de Patiëntenfederatie aandacht voor betere uitwisseling van gegevens tussen hulpverleners. “Zorgverleners weten onvoldoende van elkaar wat ze doen voor dezelfde patiënt.”

> Kijk hier voor de rapportage van de meldactie Spoedzorg