Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Veel mensen ontevreden over lokale zorg en ondersteuning

Veel mensen ontevreden over lokale zorg en ondersteuning

 

De toegang tot zorg en ondersteuning via de gemeente verloopt voor veel mensen moeizaam. En als mensen ondersteuning krijgen, is die lang niet altijd passend. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Ieder(in).

Het aanvragen van zorg en ondersteuning is vaak een moeizaam proces. 42% van de aanvragers is ontevreden over de deskundigheid bij de gemeente. En 40% is ontevreden over de bejegening. Ruim een derde van de mensen zegt dat aan hen niet is gevraagd welke hulp ze nodig hebben.

loket

Geen passende zorg of ondersteuning
Het overgrote deel van de aanvragers krijgt uiteindelijk wel zorg of ondersteuning. Maar daar zijn ze lang niet altijd tevreden mee. 43% vindt dat de ondersteuning niet (altijd) past bij de zorgvraag. Dit geldt het vaakst voor het vinden van een woning of woonplek. Ook over de aanpassing van een woning zijn veel mensen ontevreden.

Illya Soffer, directeur van Ieder(in): “Dit betekent dat veel mensen op een plek wonen die niet goed past bij hun aandoening. Zelfstandig leven is dan lastig. Gemeenten schieten hier duidelijk tekort, want ze hebben juist de opdracht om zelfstandig leven mogelijk te maken.”

Jeugdzorg: in 25% van de gevallen is de zorg er niet
Ook de jeugdzorg komt uit het onderzoek als knelpunt naar voren. Bij de mensen die een beroep doen op jeugdzorg krijgt slechts de helft op tijd de zorg die nodig is. 31 procent geeft aan dat de zorg lang niet altijd beschikbaar is, terwijl een kwart zegt dat de gevraagde zorg er nooit is.

Marjan ter Avest, directeur van MIND: "Gemeenten en politieke partijen, geef zorg aan kinderen en jongeren met een psychische en of verstandelijke beperking de komende jaren topprioriteit. Screen de wachtlijsten, bel ouders en ga proactief op zoek naar oplossingen. In uw gemeente, of in een gemeente vlakbij. Laat kinderen niet langer wachten en voorkom dat zij in een crisissituatie terecht komen. Regel uw doorzettingsmacht."

Onafhankelijke cliëntondersteuning niet beschikbaar
Als je aangewezen bent op zorg en ondersteuning door de gemeente heb je recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Van de bijna 2400 mensen die hulp vroegen bij de gemeente heeft 29% gebruik gemaakt van zulke ondersteuning. Daar staat tegenover dat 33% graag ondersteuning had gekregen, maar niet heeft gehad. Zij wisten niet dat ze er recht op hadden en zijn daar ook niet op gewezen door de gemeente.

Medezeggenschap
Datzelfde beeld doet zich voor bij de inspraak in het gemeentelijk beleid ten aanzien van zorg en ondersteuning. Een grote meerderheid van alle deelnemers aan het onderzoek vindt inspraak in het beleid belangrijk. Maar slechts een vijfde van hen doet mee aan inspraak. Van de groep die actief is, zegt een meerderheid dat de gemeente niet naar hen luistert.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie: “Gemeenten moeten serieus kijken naar wat mensen nodig hebben. Luister naar je inwoners en biedt maatwerk. Geef zorg die aansluit op de vraag van mensen. Maar als je dat wilt doen, moet je wel weten wat mensen willen.”

 

Bekijk hier de rapportage (pdf, 330kB) >> 

 

 

In de media

NVZ: Ziekenhuizen overleggen al met patiënten over inrichting portalen
ICT&Health,19 februari 

Nationale Zorgnummer in Heel Holland Zorgt 
SBS6, 17 februari

Vrouw heeft liever mannelijke huisarts bij lichamelijk onderzoek 
Nationale Zorggids, 16 februari

Meerderheid van de vrouwen geeft voorkeur aan huisarts van hetzelfde geslacht
NU.nl, 16 februari

Uit Libelle-onderzoek blijkt: Vrouwen stellen bezoek bij mannelijke huisarts uit door schaamte
Libelle.nl, 16 februari

Samenwerking zorgt voor betere online en offline zorg
Skipr, 15 februari

Vrouw wil vrouwelijke huisarts bij intieme klachten
AD, 15 februari

Meer dan de helft van de jonge vrouwen heeft liever een vrouwelijke huisarts
RTL-nieuws, 15 februari

Help, mijn uitslagen staan online
Skipr, 14 februari

p>Onderzoek naar invloed schooltype op vriendschappen 
NOG, 7 februari 

Patiënt niet betuttelen 
Zorgkrant, 6 februari

Patiëntenfederatie wil uitslagen online laten inzien: 'Niet elke arts is hier blij mee'
RTL Nieuws, 2 februari

Moet patiënt uitslag ziekenhuis direct kunnen zien?
Radio 1, 2 februari

Geef patiënt de kans om een testuitslag meteen in te zien, ook al leidt dat tot verwarring
Trouw, 2 februari

‘Meer maatwerk bij inzage onderzoeksuitslagen in patiëntenportaal’
Zorgvisie, 2 februari

Website zorgverzekeraar vaak onduidelijk
Zorgkrant, 2 februari

'Patiënten moeten uitslag direct kunnen inzien'
AD, 2 februari

‘Patiënt moet uitslag direct kunnen zien’ 
Medisch Contact, 2 februari

’Patiënt moet uitslag ziekenhuis direct kunnen zien’
Telegraaf, 2 februari

'Patiënt moet onderzoeksuitslag in online ziekenhuisdossier direct kunnen zien'
nu.nl, 2 februari

Patiëntenfederatie: ‘Maak uitslagen direct beschikbaar’
Skipr, 2 februari

Ontbijtgast Dianda Veldman
Radio 4, 1 februari