Nieuws

Nieuws

Actuele en relevante zaken rondom de zorg en Patiëntenfederatie Nederland. Ook bereikbaar via RSS

  • Home
  • Nieuws
  • Veel mensen ontevreden over lokale zorg en ondersteuning

Veel mensen ontevreden over lokale zorg en ondersteuning

 

De toegang tot zorg en ondersteuning via de gemeente verloopt voor veel mensen moeizaam. En als mensen ondersteuning krijgen, is die lang niet altijd passend. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Ieder(in).

Het aanvragen van zorg en ondersteuning is vaak een moeizaam proces. 42% van de aanvragers is ontevreden over de deskundigheid bij de gemeente. En 40% is ontevreden over de bejegening. Ruim een derde van de mensen zegt dat aan hen niet is gevraagd welke hulp ze nodig hebben.

loket

Geen passende zorg of ondersteuning
Het overgrote deel van de aanvragers krijgt uiteindelijk wel zorg of ondersteuning. Maar daar zijn ze lang niet altijd tevreden mee. 43% vindt dat de ondersteuning niet (altijd) past bij de zorgvraag. Dit geldt het vaakst voor het vinden van een woning of woonplek. Ook over de aanpassing van een woning zijn veel mensen ontevreden.

Illya Soffer, directeur van Ieder(in): “Dit betekent dat veel mensen op een plek wonen die niet goed past bij hun aandoening. Zelfstandig leven is dan lastig. Gemeenten schieten hier duidelijk tekort, want ze hebben juist de opdracht om zelfstandig leven mogelijk te maken.”

Jeugdzorg: in 25% van de gevallen is de zorg er niet
Ook de jeugdzorg komt uit het onderzoek als knelpunt naar voren. Bij de mensen die een beroep doen op jeugdzorg krijgt slechts de helft op tijd de zorg die nodig is. 31 procent geeft aan dat de zorg lang niet altijd beschikbaar is, terwijl een kwart zegt dat de gevraagde zorg er nooit is.

Marjan ter Avest, directeur van MIND: "Gemeenten en politieke partijen, geef zorg aan kinderen en jongeren met een psychische en of verstandelijke beperking de komende jaren topprioriteit. Screen de wachtlijsten, bel ouders en ga proactief op zoek naar oplossingen. In uw gemeente, of in een gemeente vlakbij. Laat kinderen niet langer wachten en voorkom dat zij in een crisissituatie terecht komen. Regel uw doorzettingsmacht."

Onafhankelijke cliëntondersteuning niet beschikbaar
Als je aangewezen bent op zorg en ondersteuning door de gemeente heb je recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Van de bijna 2400 mensen die hulp vroegen bij de gemeente heeft 29% gebruik gemaakt van zulke ondersteuning. Daar staat tegenover dat 33% graag ondersteuning had gekregen, maar niet heeft gehad. Zij wisten niet dat ze er recht op hadden en zijn daar ook niet op gewezen door de gemeente.

Medezeggenschap
Datzelfde beeld doet zich voor bij de inspraak in het gemeentelijk beleid ten aanzien van zorg en ondersteuning. Een grote meerderheid van alle deelnemers aan het onderzoek vindt inspraak in het beleid belangrijk. Maar slechts een vijfde van hen doet mee aan inspraak. Van de groep die actief is, zegt een meerderheid dat de gemeente niet naar hen luistert.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie: “Gemeenten moeten serieus kijken naar wat mensen nodig hebben. Luister naar je inwoners en biedt maatwerk. Geef zorg die aansluit op de vraag van mensen. Maar als je dat wilt doen, moet je wel weten wat mensen willen.”

 

Bekijk hier de rapportage (pdf, 330kB) >> 

 

 

In de media

Veel mensen met een beperking ontevreden over woonsituatie 
Woonbond, 14 februari

Patiënt hoort te vaak 'nee' bij de apotheek 
Panorama, 14 februari

Patiënt krijgt vaak voorgeschreven medicijn niet mee bij apotheek 
ZorgKrant, 14 februari

Vaak 'nee' bij apotheek door tekort aan medicijnenVaak 'nee' bij apotheek door tekort aan medicijnen
ZorgNu, 14 febuari

'Patiënt hoort te vaak 'nee' bij de apotheek'
Skipr, 14 februari

Patiënten krijgen voorgeschreven medicatie vaak niet direct mee
Radar, 14 februari

Patiënt hoort in helft van alle gevallen ‘nee’ bij de apotheek
AD, 14 februari

Helft patiënten heeft te maken met medicijntekorten: 'Ongelooflijk en veel te veel'
Zembla, 14 februari

Helft apotheekbezoekers krijgt voorgeschreven medicijn niet mee
Trouw, 14 februari

Helft patiënten dupe medicijntekort: 'Gezondheid in gevaar'
RTL-Nieuws, 14 februari

Kosten behandelingen te zien via vernieuwde zorgkostenvergelijker 
ICT & Health, 14 februari

Minister Bruins start herijking pakket 
Zorgvisie, 14 februari

Zelf woning kunnen kiezen is cruciaal 
ZorgKrant, 13 februari

De week van de Euthanasie bij dokter Ted
Omroep MAX – 12 februari

Patiënt vaak geweigerd bij nieuwe huisarts 
AD, 11 februari

Eén op de vijf huisartsen weigert onterecht patiënt
Medisch Contact, 11 februari

Bijna de helft van huisartsen kent regels over weigeren patiënten niet goed 
RTL-Nieuws, 11 februari

Huisartsen weigeren onterecht patiënten, kennisgebrek over regels oorzaak 
NOS, 11 februari

Een op de vijf huisartsen weigert onterecht patiënt 
Metro, 11 februari

Over het tekort aan huisartsen 
RTL-Nieuws, 9 februari

Te weinig huisartsen willen eigen praktijk: 'Risico dat patiënt geen arts vindt' 
RTL-Nieuws, 9 februari

Wonen heet hangijzer in de ouderenzorg 
Skipr, 7 februari

'Ga geen medicijnen hamsteren, anders is er voor anderen niks meer' 
NOS, 6 februari en ook in…

Het NOS-Journaal van 20 uur 
6 februari

Theo Hooghiemstra: ‘Zoveel steun voor het patiëntgeheim had ik niet verwacht’ 
Zorgvisie, 6 februari

Er gebeurt te weinig op het gebied van patiëntveiligheid 
ZorgKrant, 6 februari

ZorgDomein toont patiënt eigen verwijsbrief online
Computable, 4 februari

1 op de 5 patiënten CWZ gebruikt portaal
ICT&Health, 4 februari

Onveilige websites in de zorg: patiëntenfederatie wil onderzoek
OmroepBrabant, 4 februari

Patiënten de dupe van koehandel met medicijnen 
Zorgkrant, 31 januari

KNMG bepleit verkenning Patiëntgeheim
ICT&Health, 30 januari