- Ga naar homepage patienten Patiënten
- ZorgkaartNederland verlegt koers en stopt met ongeverifieerde ervaringen op platform
ZorgkaartNederland verlegt koers en stopt met ongeverifieerde ervaringen op platform
ZorgkaartNederland gaat later deze maand stoppen met het publiceren van nieuwe patiëntervaringen via de zogenoemde ‘open route’ op het platform. Dit besluit is onderdeel van een koerswijziging om het platform ook in de toekomst zo betrouwbaar en bruikbaar mogelijk te laten zijn. Het platform gaat meer inzetten op het toegankelijk maken van objectieve keuze-informatie en een groei van geverifieerde ervaringen in alle sectoren van de zorg. Hiermee komt het platform ook tegemoet aan de kritiek over de mogelijke betrouwbaarheid van ervaringen. “Tegelijkertijd blijven de ervaringen van anderen voor patiënten nog steeds onmisbaar in het maken van de juiste keuzes in de zorg,” aldus directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland Arthur Schellekens.

Patiëntenfederatie Nederland zet deze stap zowel uit overtuiging als uit noodzaak: “Patiënten hebben recht op goede keuze-informatie. Uit ons laatste gebruikersonderzoek blijkt ook dat de behoefte aan ervaringen van lotgenoten groot is,” aldus Schellekens. “Om die betrouwbaarheid te kunnen blijven garanderen én meer objectieve keuze-informatie toegankelijk te gaan maken, zijn we genoodzaakt om keuzes te maken. Eén van die keuzes is dat we alleen nog maar ervaringen die via een geverifieerde route binnenkomen gaan publiceren en dat we veel meer willen gaan inzetten op deze geverifieerde waarderingen in alle sectoren.” Straks zijn ook alleen nog maar ervaringen op ZorgkaartNederland te zien die niet ouder zijn dan vier jaar.
Het aantal ervaringen dat via de geverifieerde route op ZorgkaartNederland binnenkomt neemt de afgelopen jaren al snel toe. In 2021 betrof dit nog maar 50% van de 167.634 ervaringen. In 2024 was dit al 80% van de in totaal 286.583 ervaringen die dat jaar op ZorgkaartNederland verscheen. De geverifieerde route houdt in dat patiënten na contact met een zorgverlener of zorgaanbieder gevraagd wordt een ervaring achter te laten. Daarmee is er dus zekerheid van een behandelrelatie.
De ervaringen die via de ongeverifieerde, ‘open route’ binnenkomen (in 2024 dus 20% van alle ervaringen) worden door de redactie van Zorgkaart nagenoeg handmatig gecheckt en zo nodig gecorrigeerd. Bij eventuele twijfel neemt de redactie persoonlijk contact op met inzenders om alles zo goed mogelijk uit te zoeken, een arbeidsintensief proces: “Gezien de andere ambities die we hebben kunnen we die betrouwbaarheid steeds moeilijker garanderen. Dit in combinatie met het feit dat we niet doof en blind zijn voor de kritiek die deze vorm van meten al langere tijd oplevert, hebben we nu besloten om deze open route te sluiten,” aldus Schellekens. "We willen ook niet dat deze kritiek de verdere ontwikkeling van het platform in de weg staat. Dat is niet in het belang van patiënten."
Meer objectieve informatie op platform
Eén van de andere ambities die het platform de komende jaren heeft is dat het naast ervaringen, informatie over wachttijden en keuzehulpen nog veel meer objectieve keuze-informatie voor patiënten toegankelijk en begrijpelijk wil maken. Denk bijvoorbeeld aan uitkomstinformatie over bepaalde behandelingen: “De transparantie over de kwaliteit van zorg in Nederland schiet ernstig tekort. Er is nog heel weinig objectieve informatie over bijvoorbeeld uitkomsten van zorg beschikbaar voor patiënten,” aldus Schellekens: “Daar blijven we als Patiëntenfederatie Nederland bij zorgaanbieders om vragen.” Tegelijkertijd is bepaalde relevante informatie al wel openbaar, maar nog niet begrijpelijk voor patiënten: “Neem bijvoorbeeld hoe vaak bepaalde operaties in ziekenhuizen worden uitgevoerd. Met een volumekaart die we straks op ZorgkaartNederland gaan publiceren willen we daar verandering in gaan brengen,” aldus Schellekens.
Uitnodiging én oproep aan zorgaanbieders
De stap die Patiëntenfederatie Nederland zet is ook een duidelijke oproep aan partijen in de zorg. Nog lang niet alle zorgaanbieders werken mee aan geverifieerd meten en ook zijn bepaalde sectoren ondervertegenwoordigd, terwijl juist dat cruciaal is om patiënten betrouwbare keuze-informatie te bieden. “Met de stap die wij zetten willen we tegemoetkomen aan de kritiek op het platform,” zegt Schellekens. “Maar nu is het ook aan zorgaanbieders zelf om actief bij te dragen aan geverifieerde metingen en het delen van uitkomstinformatie. Daarvoor gaan we ook in gesprek met de brancheorganisaties. Alleen samen kunnen we er immers voor zorgen dat patiënten op basis van betrouwbare en representatieve informatie de zorg kiezen die bij hen past.”
Ga hier naar naar het nieuwsbericht van ZorgkaartNederland hierover
ZorgkaartNederland stopt met de mogelijkheid om ongeverifieerd te waarderen. Het is daardoor niet meer mogelijk om patiëntervaringen direct in te dienen via de website

Ga hier naar de site van ZorgkaartNederland
ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Het is een online platform dat onafhankelijke keuze-informatie biedt over zorg.