Direct naar:

Informatie over chronische ziekten en behandeling

Een chronische ziekte is een aandoening die nooit meer helemaal overgaat. Ziektes zoals reuma, astma, COPD, diabetes en hart- en vaatziekten. Als je chronisch ziek bent, stap je noodgedwongen de wereld in van zorgverleners, spreekkamers, onderzoeken en behandelingen. Je zoekt informatie, je voert gesprekken, je maakt keuzes. Zonder enige ervaring. Dit maakt veel mensen onzeker. Want wat is goede patiënteninformatie? Wat moet ik allemaal regelen? Wie kan mij helpen? Hoe kan ik omgaan met mijn chronische ziekte? En hoe doen anderen dat?

Informatie van patiëntenorganisaties

Patiëntenorganisaties geven voorlichting aan patiënten met een chronische aandoening en hun naasten. Ze hebben veel kennis over een specifieke ziekte of aandoening en behandelmogelijkheden. Ze geven ook informatie over speciale regelingen die er voor patiënten zijn. Zoals tegemoetkoming ziektekosten en vergoedingen voor chronisch zieken. Op de websites van patiëntenorganisaties vind je betrouwbare informatie over jouw ziekte of aandoening.

Medische informatie in begrijpelijke taal

Patiënten- en artsenorganisaties werken samen aan betrouwbare en begrijpelijke medische informatie. Wij zetten een aantal van deze bronnen voor jou op een rij.

Lastige keuzes in de zorg; hoe maak je ze?

Deze brochure helpt je na te denken over lastige keuzes in de zorg. Maak vooral tijd en ruimte voor een zorgvuldige afweging. Vandaar: Pas op de plaats.
We geven vijf praktijkvoorbeelden en laten aan de hand van vier stappen zien hoe je kunt kiezen. Zo ben je beter voorbereid op de momenten waarop je een belangrijke beslissing moet nemen.

Hulp bij het kiezen van een behandeling

Wat zijn de mogelijkheden voor een behandeling? Welke voordelen en nadelen hebben de verschillende behandelingen? En wat betekent een behandeling voor mijn leven? Kiezen voor een behandeling kan alleen als je antwoord hebt op bovenstaande vragen. Een keuzehulp helpt je deze vragen te beantwoorden. Door middel van een keuzehulp bereid je het gesprek voor met de zorgverlener. Met de kennis die je hebt, kun je gerichte vragen stellen en van gedachten wisselen over de best mogelijke behandeling. 

Er zijn keuzehulpen voor verschillende aandoeningen. De keuzehulpen hieronder zijn allemaal ontwikkeld samen met patientenorganisaties en de wetenschappelijke verenigingen van artsen. 

Hoe gebruik je een Consultkaart?

Een goede voorbereiding

Om jou goed te kunnen helpen, heeft een zorgverlener informatie van jou nodig. Welke klachten heb je? Wat vind je belangrijk? Bedenk dus vóór het gesprek wat je wilt vertellen. En wat je wilt vragen. Zo krijgen jullie een goed gesprek en kunnen jij en de dokter samen beslissen wat het beste is voor jou.

Dit doen wij

In een zorgstandaard of richtlijn staat welke zorg je als patiënt kunt verwachten. Dit is belangrijk informatiemateriaal. Maar deze richtlijnen zijn vaak alleen geschikt voor zorgverleners. Wij willen dat jij deze informatie ook begrijpt. Want alleen als jij informatie hebt die je begrijpt, kun je kiezen voor de zorg die bij je past. Patiëntenorganisaties ontwikkelen samen met wetenschappelijke verenigingen van artsen daarom online patiënteninformatie. Het doel: medische informatie in begrijpelijke taal.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!