Niet-reanimerenpenning

Een niet-reanimerenpenning is een wilsverklaring waarin staat dat je niet wilt worden gereanimeerd. Je draagt de penning bijvoorbeeld om je nek. Zo kunnen hulpverleners meteen zien dat ze jou niet moeten helpen als je bijvoorbeeld een hartstilstand hebt. De penning heeft daarmee gevolgen voor je medische behandeling.

Patiëntenfederatie stopt met uitgifte niet-reanimerenpenning

Met ingang van 1 januari 2025 stopt de Patiëntenfederatie met het uitgeven van de penning. De reden is dat we van het ministerie van VWS vanaf die datum geen subsidiegeld meer krijgen voor de verstrekking van de niet-reanimerenpenning. De penning wordt vanaf 2025 uitgegeven door de NVVE, de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde. Voor vragen hierover kun je bellen naar 020 – 6200690. Ook bij andere partijen – waaronder de Reanimatieraad – kun je terecht voor informatie over niet-reanimerenpenningen.

Heb je vragen?

Heb je vragen over het levenseinde of over wilsverklaringen dan kun je die altijd stellen aan de mensen van ons Nationale Zorgnummer of kijk voor meer informatie over wilsverklaringen op onze pagina hierover.

Wat is reanimeren?

Als je een hartstilstand krijgt, kunnen zorgverleners of mensen in jouw omgeving proberen je hart en ademhaling weer op gang te krijgen. Dat noemen we reanimeren. Dit gebeurt door hartmassage, mond-op-mondbeademing en/of het geven van een stroomstoot op de borstkas met een AED. Een hartstilstand kan optreden door verschillende oorzaken zoals:

Zorgverleners en vrijwillige hulpverleners beginnen gewoonlijk direct met reanimeren omdat bij een hartstilstand ‘elke seconde telt’. Hoe eerder je wordt gereanimeerd, des te groter de kans is dat je leven wordt gered.

Waarom een niet-reanimerenpenning?

Als je besluit dat je niet gereanimeerd wilt worden kun je dat opschrijven in een wilsverklaring. Je kunt ook een niet-reanimerenpenning nemen want dat is een gelijkwaardige wilsverklaring. Met een wilsverklaring maak je jouw wensen over je medische behandeling duidelijk wanneer je daar zelf niet meer over kunt beslissen. Bijvoorbeeld doordat je bewusteloos bent. Bij een acute hartstilstand is zo’n verklaring meestal niet direct beschikbaar. Dat kan een goede reden zijn om een niet-reanimerenpenning te nemen en die te dragen. Met de niet-reanimerenpenning verbiedt je dokters en andere zorgverleners onder alle omstandigheden te reanimeren.

Hoe ziet een niet-reanimerenpenning eruit?

Een niet-reanimerenpenning bestaat uit een voorkant en achterkant. Op de voorkant van de penning staan je naam, geboortedatum, pasfoto in kleur en handtekening. Op de achterkant staat de tekst “Ik verbied iedereen, onder alle omstandigheden, elke vorm van reanimatie op mij toe te passen” en het logo van Patiëntenfederatie Nederland.
De penning is gemaakt van aluminium, een zeer licht en sterk metaal. Ook is de penning nikkelvrij en heeft deze een afmeting van 4,5x2,5 cm (h x b).
De penning wordt zonder ketting geleverd.

Hoeveel kost een niet-reanimerenpenning?

De penning kost € 53,05 inclusief verzending. Bestel je de penning via deze website dan betaal je € 45,10. Deze prijs is gebaseerd op de daadwerkelijke kosten voor het maken van de penning en het verzorgen van de bestelling. De penning wordt deels bekostigd met subsidie om deze voor deze prijs aan te kunnen bieden. De Patiëntenfederatie maakt geen winst op de penning.

Hoe bestel je de niet-reanimerenpenning?

Om een penning te kunnen bestellen heb je nodig:

1. een officiële pasfoto in kleur (dezelfde eisen als pasfoto’s voor paspoort of rijbewijs)
2. een foto van je geschreven handtekening
3. een kopie of scan van je paspoort of identiteitskaart (streep je BSN door!)
4. iDeal voor de betaling. Voor iDeal moet je online bankieren hebben geregeld bij je bank. Heb je geen iDeal? Vraag dan telefonisch een bestelformulier aan.

Drie manieren om de penning te bestellen

  • Online via deze website

    Via dit formulier kunt u de niet-reanimerenpenning van de Patiëntenfederatie Nederland bestellen.

  • Vraag een bestelformulier aan per e-mail

    Gebruik hiervoor ons contactformulier

  • Laat een bestelformulier per post sturen

    Bel hiervoor 0900 23 56 780 (ma t/m do 9.00-12.30 uur)

Bestel de niet-reanimerenpenning via deze website

Ben je niet in staat om de penning online te bestellen? Bel dan naar 0900 23 56 780 (ma. t/m do. 9.00-12.30 uur)

Voorkant van de niet-reanimerenpenning

Levering en garantie

De penning wordt zo spoedig mogelijk bij je thuisbezorgd. De bestellingen worden één keer per week doorgezet naar de leverancier. Deze heeft tijd nodig om je gegevens op de penning te drukken. De levertijd is ongeveer 5 weken. Belangrijk is dat je pasfoto herkenbaar blijft. Dit is onder andere afhankelijk van contact met de huid, blootstelling aan de (felle) zon en medicatiegebruik.

Veelgestelde vragen

Zit er een ketting bij de niet-reanimerenpenning?

Nee, je moet zélf voor de ketting of koord zorgen. Je kunt deze niet bij ons aanschaffen.

Is de niet-reanimerenpenning allergievrij?

De penning is gemaakt van aluminium, is nikkelvrij en getest op contact op de huid bij medicijngebruik.

Wat is de levertijd van de niet-reanimerenpenning?

Dit is afhankelijk van de manier van bestellen en betalen:

  • online: ongeveer 5 weken
  • per post: 5 tot 7 weken

Kan de niet-reanimerenpenning sneller dan 4 weken worden geleverd?

Nee, het is een speciaal drukproces dat tijd in beslag neemt.

Waar moet mijn pasfoto aan voldoen?

Een goed herkenbare officiële pasfoto van 35 mm bij 45 mm. Anders kunnen wij de penning niet laten drukken. Voor meer informatie:

Hoe beveilig ik de kopie van mijn identiteitsbewijs tegen fraude?

Bekijk hoe je fraude kunt voorkomen

Mag de niet-reanimerenpenning nat worden?

Ja, hij mag nat worden. Hij is waterbestendig gemaakt.

Waar kan ik de niet-reanimerenpenning het beste dragen?

Zorg dat de penning snel zichtbaar is. De meesten mensen dragen een penning om de hals. Maar je kunt de penning ook aan een bh-bandje of een hemd spelden, in de buurt van je hart. In je portemonnee of broekzak is niet verstandig.

Krijg ik een bevestiging van mijn bestelling?

  • Online besteld: ja, je krijgt automatisch een bevestiging. Heb je deze niet ontvangen via de mail? Dan is jouw bestelling waarschijnlijk niet goed doorgekomen bij de Patiëntenfederatie. Bestel hem dan opnieuw, of neem even contact met ons op.
  • Per post: als je een e-mailadres hebt ingevuld op het formulier, ontvang je een bevestiging op dat e-mailadres. Heb je geen e-mailadres ingevuld? Dan krijg je geen bevestiging.

Moet de penning teruggestuurd worden na overlijden?

Nee, na overlijden hoeft de penning niet te worden teruggestuurd.

Ik ben mijn niet-reanimerenpenning kwijtgeraakt. Hoe kom ik aan een nieuwe?

Je kunt een nieuwe penning bestellen. Omdat de gegevens na de levering van de penning worden verwijderd, geldt dit als een nieuwe bestelling. Wij hebben opnieuw je gegevens nodig om een penning te laten maken.

Meer informatie

Er zijn verschillende organisaties die je informatie kunnen geven over (niet-)reanimeren.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!