Ga naar main content
  • Patientenfederatie
  • ZorgkaartNederland

ZorgkaartNederland voorziet in informatiebehoefte van zorggebruikers

17 september 2025

Status: Afgerond

Begin main content

Patiëntenfederatie Nederland heeft recent een onderzoek laten doen naar de online informatiebehoeften van zorggebruikers. Hieruit blijkt dat ervaringen, wachttijden en keuzehulpen belangrijk zijn bij het kiezen van passende zorgaanbieders. ZorgkaartNederland vormt daarbij een belangrijk informatiemiddel, waar gebruikers ook positief over zijn.

Onderzoeksbureau Verian heeft in opdracht van Patiëntenfederatie Nederland een representatief onderzoek gedaan naar de online informatiebehoeften van zorggebruikers. Daaruit blijkt dat respondenten vooral geïnteresseerd zijn in inhoudelijke informatie over behandelingen, ervaringen van andere patiënten, wachttijden, behandelresultaten en keuzehulpen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat informatie over kosten en vergoedingen van zorg nog vaak gemist wordt.  

Ongeveer de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft in de afgelopen twee jaar online gezocht naar informatie over zorgaanbieders. Jongvolwassenen (18- 34 jaar) doen dit het vaakst, terwijl 65-plussers dit het minst vaak doen. Mensen zoeken vooral informatie over een nieuwe zorgaanbieder (36%) of over hun huidige aanbieder (34%). Voor 21% is de aanleiding een overstapwens naar een andere zorgaanbieder.  

Hoger opgeleiden zoeken vaker informatie (54%) ten opzichte van mensen die lager (37%) en midden zijn opgeleid (44%). Op de vraag waar mensen de laatste keer hebben gezocht, geven respondenten aan dat zij informatie via zoekmachines zoals Google, websites van zorgverzekeraars of van zorgaanbieders hebben gezocht. Bijna één op de tien (9%) heeft daarbij (ook) aan via ZorgkaartNederland informatie opgezocht.  

ZorgkaartNederland bekend bij circa helft respondenten 

De bekendheid van ZorgkaartNederland is hoog: bijna 50% van de respondenten kent het platform.1 op de 5 heeft het platform ook de afgelopen twee jaar zo'n 2 tot 5 keer geraadpleegd. Bovendien zegt 40% van de respondenten aan te geven dat ze ZorgkaartNederland wel willen gaan gebruiken.  

Van de mensen die ZorgkaartNederland gebruiken, geeft het merendeel aan dat ze vinden wat ze zoeken. Het online platform scoort goed als het gaat om informatief, behulpzaam, gebruiksvriendelijk en duidelijk. 90% van de bezoekers beoordeelt het platform met een voldoende, 40% geeft daarbij een 8 of hoger. Tegelijkertijd is er ook ruimte voor verbetering: de volledigheid van informatie en betrouwbaarheid van ervaringen worden minder positief beoordeeld.

Doorontwikkeling platform 

Zorggebruikers vinden dus ervaringen van belang bij het kiezen van een passende zorgaanbieder. Vanaf dit najaar zijn er alleen nog maar ervaringen zichtbaar op ZorgkaartNederland waarvan 100% zeker is dat er een behandelrelatie is geweest (de zogenaamde geverifieerde ervaringen). Hiermee wil Patiëntenfederatie Nederland het platform verder te verbeteren en tegemoetkomen aan de vragen die er zijn over de betrouwbaarheid van ervaringen. Ook wordt het platform uitgebreid met meer objectieve informatie.  

  • PDF (854 KB)

    Onderzoeksrapportage-Online-informatiebehoeften-zorggebruikers.pdf

    Download