'Wat ik belangrijk vind is dat de zorg die ik nodig heb, volledig wordt vergoed'
Sabine werkt in de IT. In 2011 loopt ze een dwarslaesie op door een sportongeval. Als gevolg van haar dwarslaesie heeft ze inmiddels ook last van botontkalking. Voor haar verschillende aandoeningen heeft zij meerdere soorten zorg nodig. Zo gaat ze naar een gespecialiseerd revalidatiecentrum. En ze gebruikt een rolstoel en andere hulpmiddelen, zoals een korset waardoor ze rechtop kan zitten.

Waarom op zoek naar een andere zorgverzekering?
Vroeger had Sabine een collectieve zorgverzekering via haar werkgever. “Ik dacht er niet zo bij na. Ik vond het makkelijk om de verzekering via mijn werkgever te laten lopen. Ook door de korting op de premie.” Die korting is nu veel lager. Ook zijn de procedures voor het aanvragen van zorg omslachtig. Eerst moet je naar een website waar je dan weer 8 werkdagen moet wachten op goedkeuring. Maar als je een restitutiepolis hebt zou dat toch helemaal niet nodig zijn? Ze maken het onnodig moeilijk die aanvragen, zodat je het er op een gegeven moment maar bij laat zitten. Ik zie dat echt als een ontmoedigingsbeleid. Belt Sabine met een vraag, dan kan de klantenservice haar vaak niet verder helpen. Ze krijgt te horen ‘Ik ben er niet om te bekijken wat goedkoper is, ik kan u alleen de procedures uitleggen”. En hulp bij het indienen van die aanvragen krijg je evenmin. “Wat ik belangrijk vind is dat de zorg die ik nodig heb, volledig wordt vergoed. Maar wat het ene jaar wordt vergoed, wordt het andere jaar soms niet vergoed.”
Welke hobbels kun je tegenkomen?
De informatie over vergoedingen is op internet lastig te vinden en te vergelijken. Terwijl Sabine bepaalde hulpmiddelen echt nodig heeft. “Ik heb een korset om, omdat ik verlamd ben vanaf de borst en daardoor geen rompbalans heb. Ik kan, dus niet eens zitten. Hoe vaak mag ik zo’n nieuw korset aanvragen? Ik heb dit iedere dag zo’n 16 uur om dus ik heb regelmatig een nieuwe nodig. Bij de ene zorgverzekering is dat één keer in de twee jaar en bij de andere zorgverzekering is dat elk jaar. Nergens te vinden.”
Wat als de informatie nog niet compleet is?
Op het moment dat Sabine moet kiezen, vóór 31 januari, zijn nog niet alle vergoedingen bekend. Daarom vraagt Sabine het aan de leverancier van de hulpmiddelen die zij gebruikt. “Ik heb gebeld naar de leverancier en gevraagd: weten jullie al hoe vaak het korset vergoed wordt door deze zorgverzekeraar? Want ik kon het zelf niet vinden.” De leverancier zegt dat nog niet bekend is wat er precies wel en niet in het contract met de zorgverzekeraar zit en dat ze dit vaak pas in februari te horen krijgen. Sabine baalt. “Hoe kun je nou de juiste zorgverzekeraar kiezen als zelfs de leverancier geen zicht op heeft wat wordt vergoed?”
Sabine heeft ook gespecialiseerde zorg nodig. Zoals haar revalidatiezorg. “Ik wil graag dat mijn revalidatiecentrum een contract heeft met mijn zorgverzekeraar. Dan weet ik zeker dat de zorg vergoed wordt.” Zo belde ze met deze vraag naar haar zorgverzekeraar, maar stuitte op een ander probleem. “Als je te vroeg (november) belt, weten ze nog niets. Maar bel je later (december), dan sta je heel lang in de wachtrij voordat je iemand te spreken krijgt. En meestal heeft de medewerker geen antwoord op mijn vraag omdat ze enkel op de hoogte zijn van de standaard zorg en niet van de meer gespecialiseerde zaken.”
Dat is een domper, vindt Sabine. “Je hebt geen energie om zoveel gesprekken te voeren, lang te moeten wachten en dan vaak nog geen duidelijke antwoorden te krijgen. Voor simpele vragen kun je goed terecht bij de zorgverzekeraar, maar voor de iets lastigere vragen niet echt.” Vorig jaar kwam het uiteindelijk goed. De revalidatiearts vertelde Sabine dat het contract in orde zou komen. Maar dat gebeurde pas in januari.
Overstappen: waar vind ik informatie?
Kleine verschillen in de polis kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven van Sabine. Welke afspraken zijn er gemaakt tussen de zorgverzekeraar en de aanbieder van zorg? En wat is het verschil in vergoedingen voor hulpmiddelen per zorgverzekering? Bij sommige zorgverzekeringen is een overzicht van vergoedingen makkelijk te vinden op de website. Bij de andere verzekeraar moet je lang zoeken.
En websites die zorgverzekeringen vergelijken, helpen niet als je specifieke vragen hebt. Eén ding weet Sabine zeker: ze gaat dit jaar toch weer overstappen. Al weet ze dat ze voor haar situatie ook nu weer veel moet uitzoeken en toch ook weer moet bellen. Wellicht helpt de wegwijzer zorgverzekering bij het maken van de juiste keuze.