- Ga naar homepage patienten Patiënten
- Huisartsenzorg
- Huisartsenzorg
Huisartsenzorg
Heb je vragen over je gezondheid? Dan ga je naar de huisarts. Je kijkt samen welke zorg past bij jouw klachten. Is extra hulp nodig? Dan verwijst de huisarts je door naar een specialist of andere zorgverlener.
De huisarts:
- zoekt uit of je een ziekte of aandoening hebt en kiest een behandeling
- geeft tips om gezond te leven en te blijven
- begeleidt en behandelt chronische aandoeningen, zoals diabetes of astma/copd
- steunt je bij mentale problemen
Veelgestelde vragen
-
Je kunt je klacht opzoeken op Thuisarts.nl. Daar lees je of je een afspraak bij de huisarts nodig hebt, of dat je zelf iets kunt doen.
Ga je naar de huisarts? Op 3goedevragen.nl vind je tips om je goed voor te bereiden.
-
Het is handig als je huisarts dichtbij zit, bijvoorbeeld op loop- of fietsafstand. Maar er spelen meer dingen mee. Lees Een huisarts kiezen voor hulp bij het kiezen van een (nieuwe) huisarts.
-
Heb je een zorgverzekering? Dan betaal je niet voor de huisarts. Je betaalt ook geen eigen risico. Sommige onderzoeken kosten wel extra, bijvoorbeeld bloedonderzoek. Je vindt meer informatie op deze pagina van de Rijksoverheid.
Ga je naar een huisarts waar je niet staat ingeschreven? Dan betaal je soms extra. Dat heet het passantentarief.
-
Een praktijkondersteuner (POH) helpt de huisarts bij het werk in de praktijk. De huisarts blijft altijd eindverantwoordelijk voor jouw zorg.
Er zijn twee soorten POH’s:
POH Somatiek
Begeleidt mensen met een langdurige lichamelijke aandoening, zoals diabetes, astma/COPD of hart- en vaatziekten.POH GGZ
Helpt bij psychische en sociale problemen.Een afspraak bij de POH valt bijna altijd in de basisverzekering. Je betaalt meestal geen eigen risico en geen eigen bijdrage.
-
In sommige gebieden werken te weinig huisartsen. Daardoor is het soms lastig om een huisarts te vinden. Lukt inschrijven niet? Dan moet de huisarts uitleggen waarom en je wijzen op andere opties.
Je kunt dan dit doen:- Zeg tegen je huisarts dat de weigering volgens jou niet klopt. De brochure Een andere huisarts kiezen helpt je daarbij.
- Zeg tegen je zorgverzekeraar dat de huisarts je weigert en vraag of dat mag. Je zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een huisarts. De zorgverzekeraar heeft zorgplicht. Dat betekent: jij moet binnen redelijke tijd en afstand alle zorg uit het basispakket krijgen. De huisarts hoort daarbij. Let op: de zorgverzekeraar helpt je wel zoeken, maar schrijft je niet in bij een huisarts naar keuze.
- Denk je dat huisartsen afspraken met elkaar maken waardoor jij niet kunt overstappen? Meld dit bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat kan op Consuwijzer.nl.
-
Je hebt recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch nodig is. De huisarts beoordeelt dat. Krijg je geen verwijzing? Dan moet de huisarts duidelijk uitleggen waarom.
Geen verwijzing
Overleg met de huisarts waarom je een verwijzing wilt. En maak bijvoorbeeld de afspraak dat je een verwijzing krijgt als jouw klachten toenemen of binnen een bepaalde periode niet zijn afgenomen.
Kom je er dan nog niet uit met je huisarts, vraag je zorgverzekeraar of dat terecht is. Lukt het niet? Zoek eventueel een andere huisarts die je wel wil verwijzen.
Ga je zonder verwijzing naar een specialist? Dan betaal je meestal zelf. Zelf betalen mag, maar je krijgt dan geen vergoeding. Meer informatie vind je hier. -
Inschrijven bij een huisarts is niet verplicht. Maar wel slim, want:
- Je hebt altijd een arts als je zorg nodig hebt.
- In de avond, nacht of het weekend kun je een huisartsenpost bellen (valt onder basisverzekering).
- Je huisarts houdt je gezondheid bij in een medisch dossier.
Bij langdurige ziekte zijn ook je dossier, uitwisseling van medische gegevens en bijgewerkt medicatieoverzicht belangrijk.
Gevolgen van niet inschrijven bij een huisarts
- Een verwijzing naar een specialist is vaak lastig. Je moet dan soms alles zelf betalen.
- Heb je een huisarts nodig? Dan ziet een huisarts je als passant. Ze vragen dan altijd naar je woonadres en om je legitimatie. Daarna kijkt de arts of assistente of er spoed is:
- Met spoed: je krijgt altijd hulp.
- Geen spoed: de huisarts helpt je meestal niet en zegt dat je je moet inschrijven bij een huisarts.
-
Een huisarts is verplicht om informatie over jou geheim te houden, net als andere zorgverleners. Dat geldt ook voor assistentes en andere medewerkers van de praktijk.
Wat betekent deze geheimhoudingsplicht?
Ze mogen geen informatie over jou doorgeven aan anderen. Zelfs niet aan je partner of kinderen. Dat mag alleen met jouw toestemming.
Andere zorgverleners die je behandelen, zoals een specialist, zijn een uitzondering. Zij hebben informatie nodig om jou goed te helpen. Deze staat bijvoorbeeld in de verwijsbrief. De huisarts gaat ervan uit dat je dit goed vindt. Ben je het er niet mee eens? Zeg dit dan tegen je huisarts.
Geldt de geheimhoudingsplicht ook voor kinderen?
Kinderen 12–16 jaar:
De huisarts overlegt met het kind en beslist dan wat wel of niet met de ouders te delen.Kinderen vanaf 16 jaar:
Voor hen geldt dezelfde geheimhouding als voor volwassenen. -
Ja. We noemen dit Treeknormen. Dat zijn duidelijke afspraken over hoe lang je moet wachten voordat je naar de huisarts kunt.
Dit zijn de Treeknormen:
- In 80% van de gevallen kun je binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht.
- De maximale wachttijd is 3 werkdagen.
- Bij een noodgeval kun je meteen terecht.
De normen zijn richtlijnen. Dat betekent dat de huisarts niet verplicht is om zich hier altijd aan te houden. Er staan geen straffen of maatregelen op als dat niet lukt.
-
Ja. Het is belangrijk om te zeggen dat je niet tevreden bent. De huisarts kan dan een mogelijke fout herstellen of een misverstand oplossen.
Wil je je klacht rustig bespreken? Maak dan een aparte afspraak. Vertel kort waar het gesprek over gaat, zodat de huisarts zich kan voorbereiden.
Een aantal tips:
- Wacht niet te lang. Hoe sneller je het zegt, hoe makkelijker het oplost.
- Schrijf op wat je wil zeggen. Dan vergeet je niets en dat praat makkelijker.
- Bedenk vooraf wat je met het gesprek wil bereiken. Wil je excuses? Wil je dat de huisarts anders met je omgaat? Zeg dan duidelijk wat je verwacht.
Ik wil een huisartsenpraktijk op loopafstand. Als 70-plusser wil ik graag een huisartsenpraktijk op loopafstand van mijn huis. Ik heb geen auto, dus dat lijkt me wel zo praktisch. Er is een praktijk op zeven minuten lopen en ik zie dat die huisarts hoge cijfers scoort op ZorgkaartNederland. Maar de praktijk is vol voor nieuwe patiënten.
Noks
Zoek een huisarts
En bekijk de ervaringen van anderen op ZorgKaartNederland.nl
Samen beslissen in de huisartsenzorg
Lees hoe je een gesprek met je huisarts voorbereidt.
Andere vragen over huisartsenzorg?
Stel je vraag dan via de pagina van onze Informatielijn.
Meer weten over je zorg?
3 goede vragen
Als je naar een arts gaat voor onderzoek of behandeling, heb je altijd meerdere mogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Het is belangrijk om samen met je arts de 3 goede vragen te bespreken. Zo kun je samen beslissen wat het beste bij je past.
Thuisarts.nl
Betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid.