Tips

Help fouten voorkomen

In de zorg is elke fout er een te veel. Zorgverleners letten daar op. Als patiënt kunt u ook een rol spelen bij het voorkomen van fouten. Door een goede voorbereiding. Als extra paar ogen en oren tijdens de behandeling. En door uw zorgverlener alles te zeggen dat u wilt. Zeker als u merkt dat iets bijna fout gaat . U staat niet alleen. Lees hier ervaringen van anderen, praktische informatie en handige tips.

Tips

Tips huisarts
De huisarts is meestal uw eerste aanspreekpunt als het gaat om uw gezondheid. Hij neemt twijfels over uw gezondheid weg, of kijkt hoe uw klacht behandeld kan worden. Indien nodig, verwijst hij u door naar het ziekenhuis of een andere zorgverlener. Maar wat doet een huisarts om fouten te voorkomen? En wat kunt u zelf doen? Lees het hoofdstuk “Help fouten voorkomen bij de huisarts” in het e-book “Tips om fouten in de zorg te voorkomen”

Kijk ook bij:

 

Tips apotheek
De apotheek verstrekt medicijnen. Ook zorgt de apotheek er voor dat u uw medicijnen veilig kunt gebruiken. U krijgt bijvoorbeeld advies en informatie over het gebruik. Dat is nodig, want medicatiefouten komen nog steeds vaak voor. In sommige gevallen zelfs met dodelijke afloop. Wat doet de apotheek om medicatiefouten te voorkomen? En wat kunt u zelf doen om uw medicijnen veilig te gebruiken? Lees het hoofdstuk “Help fouten voorkomen bij de apotheek” in het e-book “Tips om fouten in de zorg te voorkomen”


Tips ziekenhuis
Elk jaar overlijden in Nederlandse ziekenhuizen bijna 900 patiënten door een in principe vermijdbare medische fout. Nog eens bijna 25.000 mensen ondervinden tijdelijke of blijvende schade door een medische fout in een het ziekenhuis. De verantwoordelijkheid voor veilige zorg ligt in de eerste plaats bij de professionals, zoals artsen en verpleegkundigen. Maar u kunt ook een rol spelen om fouten te voorkomen. Lees het hoofdstuk “Help fouten voorkomen in het ziekenhuis” in het e-book “Tips om fouten in de zorg te voorkomen”


Delen van uw persoonlijke gegevens

Veilige gezondheidszorg vergt ook goede beschikbaarheid van uw medische gegevens. In sommige situaties is dit zelfs letterlijk van levensbelang. Elektronische uitwisseling tussen zorgaanbieders is mogelijk, maar u moet hiervoor wél zelf eerst toestemming geven. Lees het hoofdstuk “Delen van uw persoonlijke gegevens” in het e-book “Tips om fouten in de zorg te voorkomen”

Kijk ook bij:

Als het toch mis gaat
Klachten kunnen over van alles gaan: van de behandeling en de verzorging tot aan de wachttijden en het eten. Of het gebeurde belangrijk genoeg is om aan de orde te stellen, bepaalt u altijd zelf. Een klacht indienen, is namelijk uw recht. De betreffende instelling of hulpverlener heeft daardoor de plicht om uw klacht te behandelen. Ook als de klacht in hun ogen klein of onterecht lijkt. Lees meer in ons dossier over klachten over de zorg

 

 

 

dick rechts

Dick van Tolie: "Trek aan de bel als je veel pijn hebt of je niet goed voelt."

Lees verder >>

  

Tips van zorgverleners

zkn logoIn een blogserie op ZorgkaartNederland laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Lees verder >>

npcf help fouten voorkomen 293x244px ebook

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank