Klachten over de zorg

Klachten over de zorg

Als u ontevreden bent over uw ziekenhuis of over uw behandeling, dan kunt u een klacht indienen. Dat is uw recht als patiënt. Hier leest u waarover u kunt klagen, hoe u een klacht indient en waar u terecht kunt met uw klacht.

Wat en hoe

Klachten kunnen over van alles gaan: van de behandeling en de verzorging tot aan de wachttijden en het eten. Of het gebeurde belangrijk genoeg is om aan de orde te stellen, bepaalt u altijd zelf. Een klacht indienen, is namelijk uw recht. De betreffende instelling of hulpverlener heeft daardoor de plicht om uw klacht te behandelen. Ook als de klacht in hun ogen klein of onterecht lijkt.

Wat wilt u bereiken?

Bent u boos over een bepaald voorval, wilt u excuses of wilt u een schadevergoeding? Bedenk altijd eerst wat u wilt bereiken met uw klacht. Uw doel bepaalt namelijk waar u terecht kunt met uw klacht. Bekijk onze wegwijzer: Wat wilt u bereiken met uw klacht? (PDF)

In gesprek met uw arts

Voordat u een officiële klacht indient, is het verstandig om eerst in gesprek te gaan met de betreffende arts. Misschien is er sprake van een misverstand. Uw arts kan dit dan direct rechtzetten of samen met u naar een oplossing zoeken. Eventueel kunt u ook nog contact opnemen met de leidinggevende van de zorgverlener.

U ziet er tegenop

Het kan behoorlijk lastig zijn om uw onvrede te uiten tegenover uw arts. U bent bijvoorbeeld bang dat u er nadeel van ondervindt als u klaagt. Of u wilt uw arts niet lastigvallen met uw vragen of klachten. Het kan dan handig zijn om iemand mee te nemen, bijvoorbeeld een familielid of een vriend(in).

Vertegenwoordiger

Bent u zelf niet in staat om een klacht in te dienen, of ziet u er erg tegenop, dan kunt u een vertegenwoordiger aanwijzen. Dat is iemand die namens u handelt en de klacht indient. Een minderjarige heeft altijd een wettelijke vertegenwoordiger: de ouders of de voogd. Meer over vertegenwoordiging leest u in de brochures:

Klagen als naaste

Als naaste van een patiënt mag u ook een klacht indienen. Bijvoorbeeld over de verzorging van de patiënt of de manier waarop artsen met u omgaan. Artsen en zorgverleners moeten vragen en klachten van naasten serieus nemen. Ook als een patiënt al is overleden.

Meer informatie

Naar 'Ervaringen'>>

Panellid worden

Word nu ook lid van ons panel. Uw mening draagt bij aan een betere zorg. Deelname is gratis en nooit verplicht.

Aanmelden Inloggen

Vragen of klachten?

Neem contact op met het Nationale Zorgnummer. Bel 0900 2356780 (20ct/gesprek) of mail. Wij geven u onafhankelijk advies en betrouwbare informatie.

Zoek op trefwoord of thema in de Kennisbank. De meest uitgebreide Kennisbank van de zorg.

Zoek in de kennisbank