Zorgverzekeringen
Iedereen is wettelijk verplicht een basiszorgverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt bijna alle noodzakelijke zorg. De Tweede Kamer stelt jaarlijks het verzekerde pakket vast. Zorgverzekeraars bepalen zelf de premie voor de basisverzekering en hebben een acceptatieplicht. Voor mensen die weinig inkomen hebben, is er zorgtoeslag. Je kunt als verzekerde een aanvullende verzekering afsluiten voor bijvoorbeeld mondzorg of fysiotherapie. Dit is een vrijwillige keuze, hier geldt geen acceptatieplicht voor zorgverzekeraars.
Patiëntenfederatie Nederland vindt dat iedereen makkelijk toegang moet hebben tot goede en betaalbare zorg en hulpmiddelen. En dat informatie over zorgverzekeringen duidelijk en bruikbaar is, zodat mensen makkelijk de best passende zorgverzekering kunnen kiezen.
Inbreng Patiëntenfederatie bij internetconsultatie over het Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering
Het wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering raakt keuzemogelijkheden voor patiënten in de zorg. Voor Patiëntenfederatie Nederland telt dat alle patiënten recht hebben op optimale zorg, dichtbij huis als het kan, verder weg als het nodig is. Ongeacht de vraag wie die zorg geeft en waar. Geef patiënten een ruime en gevarieerde keuze uit zorg van goede kwaliteit, transparantie over de kwaliteit van de zorg en goede voorlichting over contractering. En biedt patiënten die dat willen, ruimte om zorg van ongecontracteerde zorgverleners te ontvangen.
-
pdf, 140 kB
Toegankelijke en betaalbare zorg
Iedereen moet makkelijk toegang hebben tot goede en betaalbare zorg en hulpmiddelen. De Patiëntenfederatie pleit voor toegankelijke en betaalbare zorg. Steeds vaker hebben mensen moeite met het betalen van al hun zorgkosten. Sommigen mijden zelfs zorg of stellen zorg uit omdat ze de kosten niet kunnen betalen. Mensen met een chronische aandoening of beperking betalen altijd volledig het eigen risico. En naast hun zorgpremie vaak ook eigen bijdragen en zorg die zij zelf kopen. Aan die stapeling van zorgkosten moet een einde komen. Ook willen we dat het verplicht eigen risico wordt verlaagd.
-
Stop de stapeling van zorgkosten
17 juni 2024
Mensen met een beperking of chronische aandoening hebben steeds vaker te maken met een stapeling van zorg- en meerkosten. Met als grote gevolg dat ze noodzakelijke zorg vaker mijden, meer pijn hebben, ernstigere klachten ontwikkelen en minder meedoen in de samenleving. Patiëntenfederatie Nederland pleit al langer voor een duurzame aanpak.
Patiëntgerichte zorginkoop: hoe doe je dat?
Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben samen een handreiking Patiëntgerichte Zorginkoop ontwikkeld. Beiden vinden het belangrijk dat patiënten zich herkennen in het inkoopbeleid van zorgverzekeraars. Patiëntorganisaties kunnen hier een rol in spelen, zij vertegenwoordigen de patiënt. Sommige zorgverzekeraars nodigen patiëntenorganisaties al uit en gaan in gesprek over hoe patiëntervaringen te benutten bij zorginkoop. Dat is een goede ontwikkeling, want patiënten hebben unieke kennis en ervaringen die kunnen bijdragen aan betere zorg.
De handreiking helpt patiëntorganisaties en zorgverzekeraars op weg naar patiëntgerichte zorginkoop. De online publicatie geeft uitleg over zorginkoop en patiëntparticipatie plus voorbeelden, praktische tips en handige tools. Bijvoorbeeld over hoe kunnen zorgverzekeraars rekening houden met de wensen en behoeften van patiënten in de zorginkoop? Hoe kunnen zij de ervaringen van patiënten zo effectief mogelijk ophalen en inzetten? En hoe kunnen patiëntenorganisaties zich goed voorbereiden op een goede inbreng van patiënten in dit inkoopproces? Wat kan en mag je van elkaar verwachten? Er is een versie voor patiëntenorganisaties en een versie voor zorgverzekeraars.
Handreiking Zorginkoop voor patiëntenorganisaties
Deze handreiking helpt patiëntorganisaties (en zorgverzekeraars) op weg naar patiëntgerichte zorginkoop. Je krijgt uitleg over hoe zorgverzekeraars zorg inkopen en over patiëntparticipatie. Daarnaast vind je voorbeelden, praktische tips en handige tools.
Handreiking Zorginkoop voor zorgverzekeraars
Als zorgverzekeraar krijg je uitleg over patiëntenparticipatie. Daarnaast vind je voorbeelden, praktische tips en handige tools. Hoe kun je de ervaringen van patiënten zo effectief mogelijk ophalen en inzetten? Deze handreiking helpt zorgverzekeraars op weg.
Duidelijke en bruikbare informatie
De Patiëntenfederatie vindt dat informatie over zorgverzekeringen duidelijk en bruikbaar moet zijn en heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de Zorgverzekeringskaart. Met de juiste informatie kan iedereen een passende zorgverzekering kiezen. De Zorgverzekeringskaart geeft de verzekerde heldere informatie over de verzekeringspolis.
-
Iedereen met een zorgverzekering krijgt bij zijn nieuwe polis een zorgverzekeringskaart. De kaart moet verzekerden meer inzicht geven in de polis. Aan de hand van standaardteksten en links naar meer informatie ziet de verzekerde waarvoor hij is verzekerd. En wat wel en niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
-
Mensen vinden het zoeken naar een zorgverzekering moeilijk en missen soms achtergrondinformatie. De Informatiegids Zorgverzekeringen wijst mensen de weg in zorgverzekeringsland en maakt alles begrijpelijker rondom zorgverzekeringen.
Zorgverzekering kiezen
Het kiezen van een geschikte zorgverzekering blijkt lastig. Een op de vijf mensen heeft moeite een goede zorgverzekering te kiezen. Er zijn ontzettend veel verzekeringen en de vraag is dan: wat te kiezen? Wat past bij mij? Iets meer dan de helft van de mensen onderzoekt dan ook niet of er een beter passende zorgverzekering is dan de verzekering die de eigen zorgverzekering aanbiedt. 42 procent zegt tevreden te zijn met de verzekering. Anderen geven aan dat ze bang zijn dat ze niet worden geaccepteerd voor een (aanvullende) verzekering bij een andere verzekeraar. Voor de basispolis geldt een acceptatieplicht. Voor de aanvullende polis hanteert bijna iedere verzekeraar een toelatingsprocedure.
Om bewust te kiezen, moet je weten wat er zoal mag en kan. Verschillende vragen die te maken hebben met kiezen en overstappen beantwoorden mensen in het bovenstaande onderzoek meestal goed. Misverstanden lijken zich voor te doen rond de collectieve verzekering. Daar ben je niet altijd voordelig mee uit, terwijl bijna de helft van de deelnemers denkt van wel. Ook weet een derde van de deelnemers niet dat je ieder jaar opnieuw je vrijwillig eigen risico kan aanpassen of dat je lang niet altijd een gezondheidsverklaring nodig hebt, als je een aanvullende verzekering wilt sluiten.
-
ZorgkaartNederland werkt samen met een aantal zorgverzekeraars. Deze samenwerking houdt in dat de informatie op ZorgkaartNederland anoniem wordt gepresenteerd in zorgzoekers van verzekeraars. Ook zetten ZorgkaartNederland en samenwerkende zorgverzekeraars regelmatig activiteiten op om meer waarderingen te verzamelen.
Ervaringen
Nieuwsberichten
-
Het verlagen van het verplicht eigen risico en het afschaffen van het vrijwillig eigen risico zijn nodig om de zorg betaalbaar te houden. Bovendien kan zo het solidariteitsprincipe in de zorg behouden blijven. Dat betekent dat gezonde mensen betalen voor zieke mensen. Dit heeft de Patiëntenfederatie laten weten in een tweetal internetconsultaties voor wetten die voorliggen.
Kamerbrieven en onderzoeken
-
pdf, 135 kB
-
pdf, 130 kB
-
pdf, 108 kB
-
pdf, 504 kB
-
Onderzoek
Het einde van 2024 en het overstapseizoen voor je zorgverzekering zijn inmiddels achter de rug. Was je aan het kijken naar een andere zorgverzekeraar of zorgverzekering? Of wist je juist al dat je niet wilde overstappen? Of moest je wel kijken omdat je restitutiepolis voor dit jaar een combinatiepolis is? We waren erg benieuwd hoe jij in 2024 was verzekerd en wat je plannen voor 2025 waren. Ook waren we benieuwd of je ervaring hebt met zorg die niet gecontracteerd is en hoe je kijkt naar gecontracteerde zorg bij het kiezen van een zorgpolis.
-
Onderzoek
De informatie vanuit verzekeraars en zorgaanbieders richting patiënten over welke zorg in welke polis vergoed wordt, schiet tekort. Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland na een onderzoek onder ruim 12.000 respondenten uit haar Zorgpanel: “Het is voor veel patiënten een black box om tot de juiste informatie te komen, met soms onverwachte zorgkosten tot gevolg. Voorbeelden daarvan zijn er inmiddels eindeloos,” aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.