- Ga naar homepage patienten Patiënten
- Patiëntenfederatie Nederland enthousiast over afspraken AZWA
Patiëntenfederatie Nederland enthousiast over afspraken AZWA
Vandaag heeft Patiëntenfederatie Nederland samen met vele partijen in de zorg het Aanvullend Zorg en Welzijns Akkoord (AZWA) ondertekend. In het akkoord staan afspraken voor de periode tussen nu en 2028, over hoe we in de zorg in Nederland in de toekomst toegankelijk en van goede kwaliteit houden nu de druk op het zorgstelsel steeds groter wordt. De handtekening van Patiëntenfederatie Nederland staat onder dit akkoord omdat we hier vanuit patiëntperspectief enthousiast over zijn. Dagelijks zien we dat het knelt in de zorg. Patiënten hebben last van lange wachttijden, ervaren dat medicijnen niet altijd beschikbaar zijn en dat het ingewikkeld is om de juiste zorg te vinden. Tegelijkertijd zien we dat patiënten nog veel niet-passende zorg ervaren zoals onnodige zorg, te zware zorg of zorg die niet op de juiste plek plaatsvindt.

“Wij zijn ervan overtuigd dat de zorg in Nederland met dezelfde middelen beter en efficiënter kan,” aldus directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland Arthur Schellekens: “Het is daarvoor wel van groot belang dat we het anders en patiëntgerichter organiseren. Met betere samenwerking, betere gegevensuitwisseling en meer passende zorg op de juiste plek. Met de afspraken uit het AZWA zetten we een grote stap vooruit.”
Patiëntenfederatie Nederland zal er scherp op toezien dat de afspraken ook daadwerkelijk worden uitgevoerd en dat patiënten merkbaar verbetering ervaren. Hieronder lichten we vijf punten uit het akkoord waar Patiëntenfederatie Nederland hard voor gepleit heeft en die voor patiënten van groot belang zijn.
1. Kortere wachttijden
Te veel patiënten wachten nu onnodig lang op zorg, vaak zonder duidelijke uitleg of goede ondersteuning. Dat beïnvloedt hun werk en dagelijks leven, het levert onzekerheid op en kan ertoe leiden dat klachten verergeren.
In het AZWA is afgesproken dat zorgaanbieders hun wachttijden opschonen en beter en nauwkeuriger communiceren, zodat patiënten beter inzicht krijgen in wachttijden. Daarnaast moeten zorgverzekeraars hun verzekerden die te lang moeten wachten op zorg, actief een aanbod doen voor bemiddeling naar een sneller alternatief. Ook moeten patiënten tijdens het wachten beter begeleid en ondersteund worden.
2. Meer transparantie over kwaliteit
Patiënten hebben nu te weinig zicht op de kwaliteit van zorg, laat staan in de verschillen tussen zorgaanbieders. Daardoor is het moeilijk om te kiezen waar je het beste geholpen kunt worden.
In het AZWA is afgesproken dat kwaliteitsinformatie beter beschikbaar en begrijpelijker wordt voor patiënten. Zorgaanbieders moeten transparant zijn over de uitkomsten van zorg, waardoor patiënten beter kunnen zien waar je de beste zorg krijgt. Dit helpt patiënten om een bewuste keuze te maken voor de zorg die het best aansluit bij hun persoonlijke situatie. Ook verbetert transparantie de kwaliteit van zorg over de gehele linie.
3. Meer passende zorg
Zorg is regelmatig nog onvoldoende afgestemd op de persoonlijke situatie en wensen van patiënten. Hierdoor ervaren patiënten regelmatig onnodige of niet-passende zorg, zoals dubbele diagnostiek of te zware zorg.
In het AZWA is afgesproken dat bewezen succesvolle initiatieven voor passende zorg landelijk worden opgeschaald. Dat betekent meer zorg op maat, kortere behandeltrajecten en vaker zorg dichtbij huis of digitaal. Zo krijgen patiënten sneller zorg die beter aansluit bij hun persoonlijke situatie, met meer nadruk op kwaliteit van leven en Samen Beslissen.
4. Verbeteren medicijnbeschikbaarheid
Te veel patiënten hebben te maken met medicijntekorten. Dat zorgt voor onzekerheid, vertraging in behandelingen en ook is er onvoldoende begeleiding wanneer er een alternatief nodig is.
Het AZWA-akkoord bevat afspraken om de beschikbaarheid van medicijnen te verbeteren en tekorten structureel terug te dringen. Ook is afgesproken dat patiënten beter ondersteund worden wanneer er toch een tekort optreedt, zodat de impact op hun behandeling en dagelijks leven zo klein mogelijk blijft.
5. Betere gegevensuitwisseling
Nog te vaak gaat er iets mis in de zorg omdat medische gegevens niet op orde of niet (tijdig) beschikbaar zijn. Patiënten moeten hun verhaal herhalen of krijgen dubbel onderzoek. Dat kost tijd en kan zelfs schadelijk zijn.
Het AZWA intensiveert de afspraken over de invoering van veilige elektronische gegevensuitwisseling. Hierdoor kunnen zorgverleners informatie beter en sneller delen. Voor patiënten betekent dit minder fouten, minder dubbel werk en meer samenhang in de zorg.
Zie ook
Verkiezingen 2025
‘Meer mens, minder patiënt’. Zo heet de visie van de Patiëntenfederatie voor 2030. Die titel vat ook onze opvatting over het zorglandschap goed samen. De zorg moet veranderen: van zorg naar gezondheid en preventie, van ziekenhuis naar thuis.

Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord ondertekend
Vandaag is het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) ondertekend. In gezondheidscentrum De Rubenshoek in Den Haag kwamen zorg- en welzijnsorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) samen om het akkoord te sluiten.
