Direct naar:

Zorg in het ziekenhuis

Als je naar het ziekenhuis moet, wil je naar het ziekenhuis dat het beste bij jou past. Welk ziekenhuis dat is, hangt af van wat jij belangrijk vindt. In Nederland kennen we verschillende soorten ziekenhuizen: algemene- , academische- en gespecialiseerde ziekenhuizen en zelfstandige klinieken. Hoe maak je een keuze die bij jou past? En hoe ga je goed voorbereid naar het ziekenhuis?

Verschillende soorten ziekenhuizen

In Nederland kennen we de volgende soorten ziekenhuizen:

Een ziekenhuis of kliniek kiezen

In veel gevallen kun je zelf kiezen naar welk ziekenhuis of welke zelfstandige kliniek je gaat. De huisarts geeft vaak advies hierover. Bijvoorbeeld op basis van je woonplaats of de behandelmogelijkheden. Je hoeft dit advies niet op te volgen, maar het kan je wel helpen bij het maken van een keuze.

Welk ziekenhuis bij jou past, hangt af van wat jij belangrijk vindt. Bij een moeilijke operatie vind je misschien de ervaring van het ziekenhuis belangrijk. Hoe vaak doen zij deze operatie? Bij een eenvoudige operatie kan wachttijd een rol spelen. En als je vaak naar het ziekenhuis moet, wil je misschien niet te ver reizen.

Krijg ik de zorg in het ziekenhuis vergoed?

Je hebt het recht om zelf een arts of ziekenhuis te kiezen. Maar jouw zorgverzekeraar heeft een contract met bepaalde ziekenhuizen en zelfstandige klinieken. Zo kan het voorkomen dat een ziekenhuis van jouw keuze geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Dan moet je waarschijnlijk een deel bijbetalen of een ander ziekenhuis kiezen.

Heb je een budgetpolis? Let dan extra op. Sommige verzekeraars bieden deze goedkopere polis aan. Je betaalt voor deze polis minder per maand, maar je hebt ook vaak minder keuze uit zorgaanbieders. Ook moet je meer bijbetalen als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat.

Ervaringen

De keuze voor het ziekenhuis was snel gemaakt

Ik heb gekeken op ZorgkaartNederland

Omdat wij geen auto hebben, heb ik besloten naar het ziekenhuis dichtbij te gaan

Ik laat me op ZorgkaartNederland.nl inspireren door de verhalen van anderen

Een goede voorbereiding

Om jou goed te kunnen helpen, heeft een zorgverlener informatie van jou nodig. Welke klachten heb je? Wat vind je belangrijk? Bedenk dus voor het gesprek wat je wilt vertellen. En wat je wilt vragen. Zo krijgen jullie een goed gesprek en kunnen jij en de dokter samen beslissen wat het beste is voor jou.

Tips

 

  • Vraag je zorgverzekeraar of de zorg vergoed wordt
  • Bereid het gesprek met de arts goed voor

    Bekijk hiervoor de website begineengoedgesprek.nl.

  • Stel 3 goede vragen

    Met deze drie goede vragen krijg je informatie over welke behandeling het beste bij je past: Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden? En wat betekent dat in mijn situatie?

  • Neem iemand mee

    Vraag iemand om mee te gaan naar het gesprek met de arts. De persoon die met jou meegaat, kan jou helpen met vragen stellen op een moment dat jij misschien emotioneel bent. En hij of zij kan ook aantekeningen maken.

  • Neem het gesprek op

    Je kunt ook vragen of je het gesprek mag opnemen. Of dat de dokter de samenvatting op je telefoon inspreekt. Dan kan je er thuis nog eens goed over nadenken.

  • Krijg je een operatie? Bespreek deze vooraf

    Een verpleegkundige of specialist moet vooraf informatie geven over medicijngebruik en het verloop van de operatie. Moet je van tevoren stoppen met bepaalde medicijnen? Hoe lang gaat de operatie duren? En moet je nuchter zijn? Kort voor de operatie is het belangrijk dat met stift de juiste plaats voor de operatie wordt aangegeven. Vertel ook altijd wie je bent en voor welke ingreep je komt. Zo voorkom je vergissingen. 

  • Ben open en eerlijk over medicijngebruik

    Zorg dat ze in het ziekenhuis weten welke geneesmiddelen je gebruikt. Een lijst kun je krijgen bij de apotheek. Vertel daarnaast welke medicijnen je zonder recept hebt gekocht en welke voedingssupplementen je gebruikt. Het is ook handig om de verpakkingen mee te nemen, want op het etiket staat informatie over de voor jou bepaalde dosering. Vertel ook of je overgevoelig bent voor bepaalde geneesmiddelen. En geef eerlijk antwoord op de vraag of je rookt en alcohol gebruikt, en zo ja, hoeveel.

  • Vraag na opname een actueel medicatieoverzicht

    Mag je weer naar huis? Vraag dan aan het ziekenhuis altijd een overzicht van de geneesmiddelen die je moet gebruiken en breng je huisarts en apotheek hiervan op de hoogte.

Gaat er iets mis?

Dan heb je ineens een heleboel vragen en moet je soms lastige keuzes maken. Zeker als je niet blij bent met hoe een ziekenhuis, of een arts jouw klacht behandelt. Er zijn dan andere stappen mogelijk.

Dit doen wij

Richtlijnen ontwikkelen vanuit de behoefte van patiënten

Een richtlijn is een kwaliteitsstandaard voor medische zorg. Er staat in wat goede zorg is op basis van de laatste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met de ervaringen uit de praktijk. Wij helpen patiëntenorganisaties een bijdrage te leveren bij het ontwikkelen van richtlijnen, zodat de zorg beter aansluit bij jouw behoefte als patiënt. Want voor patiënten zijn vaak andere uitkomsten van de behandeling belangrijk dan de uitkomsten die zorgverleners nastreven. Zo kan voor patiënten kwaliteit van leven voorop staan. 

Inzicht in kwaliteit van zorg

Als patiënt heb je nauwelijks inzicht in de kwaliteit van geleverde zorg. De Patiëntenfederatie vindt dat dit anders moet. Om het ziekenhuis te kiezen dat het beste bij jouw wensen past, heb jij informatie nodig. Bijvoorbeeld informatie over hoe vaak een arts een bepaalde behandeling uitvoert. Wat zijn de risico’s in het ziekenhuis? Treden er vaak complicaties op? Wij zijn druk bezig met het beschikbaar maken van kwaliteitsinformatie die belangrijk is voor patiënten. 

Veilige zorg

Bijna de helft van de Nederlandse patiënten heeft wel eens meegemaakt dat het (bijna) mis ging in een ziekenhuis, zorginstelling of bij de huisarts. Vaak gaat het om verkeerde medicijnen of een foute diagnose. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder bijna tienduizend mensen. Patiënten zeggen dat de medische fout niet was gebeurd als er beter met hen was overlegd. Ook lijken zorgverleners soms te weinig deskundig of wordt er slecht samengewerkt. Deze ervaringen  voert de Patiëntenfederatie aan in de politiek en in de media met als doel de zorg te verbeteren.   

Kamerbrieven en onderzoeken

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!