Ga naar main content
  • Inzicht in kwaliteit

Inzicht in kwaliteit van zorg

Begin main content

Standpunt Patiëntenfederatie    

De kwaliteit van medische en langdurige zorg in Nederland is niet overal hetzelfde. We zien dat patiënten en cliënten nauwelijks inzicht hebben in die kwaliteitsverschillen, terwijl die informatie voor zorgaanbieders wel bekend is. Dit moet veranderen. Zodat patiënten en cliënten een betere keuze kunnen maken en zorgverleners veel meer worden aangespoord om (van elkaar) te leren en te verbeteren. Dan verbetert de kwaliteit van zorg voor iedereen.    

Het is voor patiënten nodig dat:  

  • informatie over kwaliteit, uitkomsten en behandelopties transparant, inzichtelijk en vergelijkbaar is;
  • kwaliteit en veiligheid van zorg op een uniforme manier gemeten en inzichtelijk gemaakt wordt;
  • er heldere afspraken en adequaat toezicht zijn, zodat zorg waar nodig en tijdig verbeterd wordt. 

Wat zijn de ambities van politieke partijen?

De Patiëntenfederatie bekeek de zorgparagrafen uit de verkiezingsprogramma’s van 16 politieke partijen en zette hun standpunten en plannen op een rij.  

  • Patiënten hebben recht op beschikbare informatie over kwaliteit van zorg en de lengte van wachtlijsten. We verplichten zorgaanbieders daarom om kwaliteitsinformatie en informatie over wachtlijsten toegankelijk te maken voor onderzoeksinstellingen, toezichthouders en financiers. Op basis van deze gebundelde informatie kunnen patiënten onderbouwd kiezen tussen regionale zorg dichtbij of gespecialiseerde zorg verder weg. 

  • Wij willen dat zorg wordt beoordeeld op wat het de patiënt écht oplevert, zoals op wat het effect van de behandeling is of op meer kwaliteit van leven van de patiënt. 
    Om iedereen de juiste en passende zorg te kunnen bieden, vergoeden we geen zorg meer die onnodig is of waarvan niet bewezen is dat het effectief werkt.
    We verbeteren de kwaliteit van ziekenhuiszorg door complexe behandelingen te laten plaatsvinden waar de beste voorzieningen en de meeste ervaring en expertise zijn. 

  • Transparantie en data zijn belangrijk voor toezicht op de zorg en het verbeteren van kwaliteit van de zorg. Ziekenhuizen moeten uitkomsten van operatieve ingrepen openbaar maken. We stimuleren landelijke benchmarking en peer-learning, zodat ziekenhuizen best practices delen en patiënten bewuste keuzes kunnen maken. Hiermee wordt de kwaliteit van de zorg inzichtelijk.  

    Kennis van de resultaten van zorg is essentieel om zorg te verbeteren, van elkaar te leren en om patiënten met hun arts in staat te stellen de beste keuzes te maken. Uitkomsten dienen echter niet gebruikt te worden als grondslag voor betaling of externe kwaliteitscontrole.  

  • JA21 wil dat ziekenhuizen gestuurd worden in het leveren van noodzakelijke zorg op basis van een simpel systeem van relevante zorguitkomsten (overleven en kwaliteit van leven) en toegangstijden. JA21 ziet voor het Zorginstituut een nog belangrijker rol weggelegd om overbodige behandelingen zonder meerwaarde te schrappen. In het verlengde daarvan onderschrijft JA21 het concept van uitkomstgerichte zorg uit het Integraal Zorgakkoord, met het voorbehoud dat er geen nieuwe bureaucratie moet ontstaan. 

  • We verstevigen het recht op zeggenschap binnen medische behandelingen. Mensen worden altijd volledig geïnformeerd, hebben recht op een second opinion en maken in overleg met hun behandelaar eigen keuzes. 

  • De uitbreiding van verpleeghuisplekken zetten we door en we houden de kwaliteit scherp in de gaten. 

Als je zorg nodig hebt, is het belangrijk dat je zelf kunt kiezen welke zorg, medische behandeling en zorgaanbieder het best bij jouw situatie past. Daarom moet informatie over de kwaliteit van zorg beschikbaar en makkelijk te begrijpen zijn. Je hebt recht op deze informatie. Dit noemen we ‘inzicht in kwaliteit van zorg’. Op deze pagina lees je wat wij doen om dit te bereiken en hoe jij hierbij kunt helpen.

Waarom is inzicht in de kwaliteit van zorg belangrijk?

Meer inzicht in de kwaliteit van zorg helpt jou als patiënt, cliënt, naaste en/of mantelzorger om:

  • De zorg, medische behandeling en zorgaanbieder te kiezen die het best bij jouw situatie past.
  • Samen met je zorgverlener duidelijke afspraken te maken over je behandel- en zorgplan en herstel.
  • Betere zorg te krijgen, omdat dit zorgaanbieders stimuleert van elkaar te leren en hun zorg te verbeteren.

Hoe zorgen we voor meer inzicht in de kwaliteit van zorg?

We willen dat iedereen weet dat je recht hebt op informatie over de kwaliteit van zorg. We zetten ons ervoor in dat de informatie makkelijk te vinden en goed te begrijpen is. We onderzoeken ook hoe we bestaande gegevens beter kunnen gebruiken. 

Hoe?

  • We benadrukken het belang van inzicht in kwaliteit van zorg bij alle betrokken organisaties.
  • We voeren actieve lobby bij de landelijke politiek. 
  • We vragen er aandacht voor in de media.
  • We werken samen met organisaties die zich hier echt voor willen inzetten.

De volgende stap naar meer inzicht in kwaliteit van zorg

We zetten ons al jaren in voor meer inzicht in kwaliteit van zorg. Maar het gaat nog langzaam. Daarom gaan we nu een stap verder. Dit doen we samen met Maike Schepens. Zij is een voorloper op dit gebied. Zo heeft Maike eerder onderzoek gedaan naar of er verschil is tussen ziekenhuizen in de uitkomsten van prostaatkankeroperaties. 

Wij zetten nu de volgende stappen om informatie over kwaliteit van zorg te delen met patiënten op een manier die iedereen begrijpt. We starten met een transparantiemonitor. Deze monitor geeft inzicht in waar we nu precies staan en vormt de basis om jaarlijks de voortgang van transparantie in kaart te brengen. Verder willen we het voor patiënten begrijpelijk en inzichtelijk maken hoe vaak een zorgaanbieder bepaalde behandelingen uitvoert. 

Wil jij ook bijdragen aan deze beweging? Of je nu een patiënt, professional of een organisatie bent, sluit je bij ons aan. 

In de media

Deel je ervaring in de zorg

Wij werken niet alleen aan ons doel voor meer inzicht in kwaliteit van zorg. Daar is jouw hulp bij nodig! Deel zelf je ervaringen met de zorg. Zo help je anderen én de zorg vooruit.